Abstract:
راهبرد، برنامه ای جامع برای اقدامات یک بنگاه است که جهت گیری های اصلی آن را مشخص می کند و رهنمودهایی برای تخصیص منابع در مسیر کسب هدف ای بلند مدت ارایه می دهد.انتخاب راهبرد مناسب،کاری پیچیده و حتی مخاطره آمیز است:زیرا هر،سازمان را به یک محیط رقابتی خاص هدایت می کند و چگونگی برنامه ریزی مدیران برای تطبیق قوت ها و ضعف های سازمان،فرصت ها و تهدیدهای محیطی را معین می سازد.با تحلیل نقاط قوت و ضعف،فرصت ها و تهدید ها،سازمان ها می توانند راهبردهایی متناسب با تقاط قوت،حذف نقاط ضعف و استفاده از فرصت ها برای رویارویی با تهدید ها تدوین نمایند.هدف از این مقاله،تحلیل صنعت گردشگری استان اصفهان با توجه به محیط داخلی(تقاط قوت و ضعف)و محیط خارجی(فرصت ها و تهدیدها)است.در رتبه بندی عوامل درونی و بیرونی،از روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی استفاده شده است.نتایج تحقیق نشان داد که تقاط قوت،فرصت،تهدید و ضعف به ترتیب،از بیشترین اهمیت در برنامه ریزی راهبردی برخوردار هستند.همچنین در مجموعه تقاط قوت،ضعف،فرصت ها و تهدیدهای گردشگری خارجی استان اصفهان به ترتیب،شهرت و آوازه ی بین المللی،کیفیت و امنیت سیستم های حمل و نقل،افزایش تدریجی رشد صنعت گردشگری جهانی و تحریم ها و تبلیغات منفی کشورهای غربی نسبت به ایران،بالاترین اولویت و رتبه را به خود اختصاص داده اند.
Strategy is a comprehensive plan of a firm which determines its directions and provides guidelines for allocating resources to achieve its long term goals.
Machine summary:
(22 :1389 پیشینه تحقیق اگر چه در موضوع گردشگری خارجی اصفهان مطالعات متعدد و پراکنده ای انجام شده است اما در خصوص تحلیل نقاط قوت ، ضعف ، فرصت ها و تهدیدهای گردشگری خارجی با استفاده از ماتریس تحلیل قو، ضعف ، فرصت و تهدید و فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی در 1-Kangas سطح استان اصفهان تحقیق منسجمی دیده نشد ولیکن می توان به برخی مطالعات انجام شده که به صورت مستقیم و غیر مستقیم ارتباط با موضوع تحقیق دارد به شرح ذیل اشاره نمود: کاظمی و همکاران (١٣٨٩: ٩٣) در تحقیقی تحت عنوان "شناسایی مزیت های رقابتی در صنعت گردشگری به منظور جذب گردشگران خارجی استان اصفهان " به شناسائی مزیت های رقابتی در صنعت گردشگری استان اصفهان پرداخته و به این منظور، موانع موجود در سه محیط داخل ، نزدیک و دور را با استفاده از مدل زنجیره ارزش پورتر، مدل پنج نیروی رقابتی پورتر و مدل پست ١ مورد شناسایی قرار داده و بر اساس نتایج بدست آمده هر سه مدل مورد تائید جامعه آماری قرار گرفت .
اما با توجه به اوزان نهایی هر یک از اجزاء و عوامل مربوط به گروه های چهارگانه تحلیل قو، ضعف ، فرصت و تهدید باید متذکر شد که در گروه قوت ، شهرت و آوازه بین المللی ؛ در گروه ضعف ، کیفیت و امنیت سیستم حمل و نقل ؛ در گروه فرصت ، افزایش تدریجی رشد صنعت گردشگری جهانی ، در گروه تهدید، تحریم ها و تبلیغات 1-Wickramasinghe and Takano 1- Sheng-Hshiung منفی کشورهای غربی نسبت به ایران ، بیشترین وزن را به خود اختصاص داده و رتبه یک را کسب کرده اند که خود گویای ضرورت توجه به آن ها است .