Abstract:
حوزه عمومی و اخلاق اجتماعی، دو محور بحث در جامعه شناسی است. فرضیه اصلی پژوهش این است که عمل در حوزه عمومی عاملی تاثیرگذار بر افزایش میزان تجربه حس شرم به مثابه اخلاق اجتماعی است. در بررسی رابطه این دو، از نظریه حوزه عمومی هانا آرنت و ارزیابی بازتابی موریس روزنبرگ استفاده شده است. مدل درنظر گرفته شده در این پژوهش شامل متغیرهای آزادی باوری، کثرت گرایی، خودافشاگری خصوصی و خودافشاگری عمومی است که به عنوان متغیرهای تاثیرگذار بر میزان تجربه حس شرم به مثابه اخلاق اجتماعی دخالت داده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه تهران در نیم سال دوم 88-89 است. چهارصد نفر از این دانشجویان به روش نمونه گیری سهمیه ای با حجم متناسب برای پاسخ گویی انتخاب شده اند. داده های پژوهش با استفاده از روش پیمایش و پرسش نامه جمع آوری شده است. نتایج تحلیل های آماری نشان می دهد متغیرهای خودافشاگری عمومی، آزادی باوری، کثرت گرایی و متغیرهای زمینه ای جنسیت و مقطع تحصیلی بر میزان تجربه حس شرم تاثیر معنادار دارند؛ ولی تاثیر متغیر خودافشاگری خصوصی به لحاظ آماری مورد تایید قرار نگرفت.
Machine summary:
"هدف پژوهش هدف این پژوهش ، مطالعة اخلاق اجتماعی دانشجویان با توجه بـه چگـونگی عمـل آنهـا در حوزة عمومی جامعة ایرانی است ؛ البته برای بررسی اخـلاق اجتمـاعی در جامعـه ، بـه مطالعـة میزان تجربة حس شرم دانشجویان در مواقع کاستی و نادرستی کردار آنها در رابطه با خـود و دیگران پرداخته شده است .
بنابراین ، دانشـجویانی کـه ویژگـی آزادیباوری در آنها کم رنگ است ، احساس مسئولیت و تعهد کمی نسـبت بـه مسـائل و مصالح عمومی جامعه از خود نشان می دهند و بر اساس این ، بیش از اینکه خواستار آزادی در مفهوم آرنتی آن باشند، به دنبال رهایی (آزادی منفی ) و عقب نشـینی بـه سـمت حـوزة خصوصی خود هستند (به نقل از بشیریه ، ١٣٨٤)؛ حوزهای که از دسترس و آگاهی دیگران فاصله دارد و ازآن خود فرد است .
دانشـجویانی کـه ویژگـی آزادیباوری در آنها کم رنگ است ، احسـاس مسـئولیت و تعهـد کمـی بـه مسـائل و مصـالح عمومی جامعه از خود نشان می دهند؛ بنابراین بیش از اینکه خواستار آزادی در مفهوم آرنتی آن باشند، به دنبال رهایی و عقب نشینی به سمت حوزة خصوصی خود هستند (به نقل از بشـیریه ، ١٣٧٨)؛ حوزهای که از دسترس و آگاهی دیگران فاصله دارد و متعلق به شـخص فـرد اسـت و دیگران نیز به علت ناآگاهی از این حوزه، نمی توانند فرد را ارزیابی کنند و موجب ایجاد حـس شرم در او شوند."