Abstract:
درتحلیل ساخت اطلاعاتیواحدهای زبانیمانندجمله ،اطلاعات عرضـه شـده رابـه دودسـته تقسیم میکنند:اطلاعات نوواطلاعات کهنه .نویاکهنه بودن اطلاعات زمانیمعناداردکه ازدید مخاطب به جمله یاپیام زبانیبنگریم .به بیان دیگر،درساخت اطلاعاتیجمله ،محـور،مخاطـب است وازدیداوست که اطلاعات جمله ،کهنه یانوقلمدادمیشود.دراین مقاله ،پـس ازطـرح مباحث وچارچوب نظری،راهبردهایعرضه اطلاع نودرآگهیهایرادیوییبررسیشده وضمن مشخص کردن بسامدهریک درپیکره زبانیموردبررسی،به تحلیل زبانیآنهاپرداخته شده است . سپس باطرح مباحث مربوط به نقش های زبان ونیزتعیین بسامدهریک ازنقش هادرآگهیهـای رادیویی،ارتباط آنهابااطلاع رسانیوترغیب نشان داده شده وراهبردهایزبانیترغیب مخاطبان وچگونگیاقناع آنان برایخریدکالاوخدمات بررسیشده است .
Machine summary:
شاه نواز (١٣٨٢) نتیجه گرفته است که زبان و ابزارهای معناشناختی، به ایجاد فضای مناسـب برای آماده کردن ذهن مخاطب به منظور شناسایی و پذیرش آگهی مورد نظر کمک می کنند.
، در خدمت ایرانی نمونه های ذکر شده ، به ظاهر، از نقش ارجاعی زبان بهره جسته اند اما منظور گوینـده از بیان آنها دعوت مخاطبان به امر مورد نظر است ؛ به بیان دیگر، هر چند این نمونـه هـا قابلیت صدق و کذب دارند، جهت گیری پیام بر خلاف نقش ارجاعی، به سوی مخاطب است و از این رو، نقش ارجاعی به طور غیر مستقیم ، نقش ترغیبی را نیز بر عهده دارد.
جدول ١ـ درصد و فراوانی به کارگیری راهبرد تکیه در آگهیهای رادیویی جایگاه تکیه تعداد درصد نام محصول یاشرکت 316 84/04 صفات 74 19/68 اعداد 181 28/72 تاریخ 10 2/65 قیدها 10 2/65 سایراطلاعات نو 138 36/7 تکرار واژه ها تکرار از ویژگیهای مهم زبان آگهی در بخش واژگان و از راهبردهای مهم اطلاع نـو و تأکید بر آن است .
جدول ٢ـ درصد و فراوانی به کارگیری راهبرد تکرار در آگهیهای رادیویی نوع واژه تکرارشونده تعداد درصد نام محصول یاشرکت 112 29/78 مجموع 376 100 کاربرد جملات بی فعل یکی از ساخت های نشان دار نحوی در آگهیهای رادیویی، کاربرد قابل توجه جمله هـای بی فعل است .
دلیل این امر، آن است که در برخی آگهی ها چند نقش زبان به کار گرفته شده اند.
راهبردهای ترغیب در آگهی های رادیویی پرسش این است که در یک آگهی، چگونه نقش ارجاعی که برای اطلاع رسانی است ، به ترغیب تبدیل میشود.