Abstract:
ﻫﺪف: ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻧﻘﺶ دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑﻪ واﻟﺪﯾﻦ در ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﺑﺎ واﺳﻄﻪﮔﺮیﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی ﺑﻮد. روش: روش ﭘﮋوﻫﺶ از ﻧﻮع ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ و ﺟﺎﻣﻌﮥ آﻣﺎری ﺷﺎﻣﻞ 0356 داﻧﺶآﻣﻮزاندﺑﯿﺮﺳﺘﺎﻧﯽ ﺷﻬﺮ ﺷﯿﺮاز ﺑﻮد ﮐﻪ ﺑﺮاﺳﺎس روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺧﻮﺷﻪای ﭼﻨﺪﻣﺮﺣﻠﻪای 103 ﻧﻔﺮ )741ﭘﺴﺮ و 451 دﺧﺘﺮ( از اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪ. در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑﻪ واﻟﺪﯾﻦ ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻣﺘﻐﯿﺮ ﺑﺮونزاد،ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻣﺘﻐﯿﺮ واﺳﻄﻪای و ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻣﺘﻐﯿﺮ درونزاد درﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪ .اﺑﺰار ﭘﮋوﻫﺶ ﺧﺮدهﻣﻘﯿﺎس دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑﻪ واﻟﺪﯾﻦ آرﻣﺴﺪن و ﮔﺮﯾﻨﺒﺮگ )7891( و ﻣﻘﯿﺎس ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪیﻋﻤﻮﻣﯽ ﺷﻮآرزر و ﺟﺮوﺳﻠﻢ )2991( ﺑﻮد. اﻟﮕﻮی ﻓﺮﺿﯽ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش رﮔﺮﺳﯿﻮن ﭼﻨﺪﮔﺎﻧﻪﻫﻤﺰﻣﺎن ﺑﺮ ﻃﺒﻖ روش ﻣﺮاﺣﻞ ﺑﺎرون و ﮐﻨﯽ )9891( آزﻣﻮن ﺷﺪ. ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎ: ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن داد دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑﻪواﻟﺪﯾﻦ ﭘﯿﺶﺑﯿﻨﯽﮐﻨﻨﺪة ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﺎدار ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ و ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی ﭘﯿﺶﺑﯿﻨﯽﮐﻨﻨﺪة ﻣﺜﺒﺖ وﻣﻌﻨﺎدار ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ اﺳﺖ. ﻧﺘﯿﺠﻪﮔﯿﺮی: در ﻣﺠﻤﻮع، ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻣﺘﻐﯿﺮ واﺳﻄﻪ-ای ﻣﯿﺎن دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑﻪ واﻟﺪﯾﻦ و ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ درﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮد. ﺑﺮاﯾﻦاﺳﺎس واﻟﺪﯾﻦ ﻣﯽﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺑﺎﻓﺮاﻫﻢ ﮐﺮدن ﻓﻀﺎﯾﯽ اﻣﻦ ﺳﻄﺢ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﻓﺮزﻧﺪان را ازﻃﺮﯾﻖ ارﺗﻘﺎ ﺳﻄﺢ ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی آنﻫﺎ ﺑﻬﺒﻮد ﺑﺨﺸﻨﺪ.
Machine summary:
"ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ روانﺷﻨﺎﺳﯽ ﮐﺎرﺑﺮدی، ﺳﺎل 6، ﺷﻤﺎره 1 112(، ﺑﻬﺎر 201،1931-88 201-88 ,2102 Journal of Applied Psychology, Vol. 6, No. 1(21), spring ﻧﻘﺶ دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑﻪ واﻟﺪﯾﻦ در ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﺑﺎ واﺳﻄﻪﮔﺮی ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی 2 ﻣﯿﻨﺎ ﻣﻬﺒﺪ*1 و ﻣﺤﺒﻮﺑﻪ ﻓﻮﻻدﭼﻨﮓ درﯾﺎﻓﺖ ﻣﻘﺎﻟﻪ: 3/90/0931 درﯾﺎﻓﺖ ﻧﺴﺨﻪ ﻧﻬﺎﯾﯽ: 13/3/19 ﭘﺬﯾﺮش ﻣﻘﺎﻟﻪ: 11/4/19 _______________________________ 1*.
ﺑﺮ اﯾﻦ اﺳﺎس ﻫﺪف اﺳﺎﺳﯽ ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻧﻘﺶ واﺳﻄﻪﮔﺮی ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی در راﺑﻄﮥ ﺑﯿﻦ اﺑﻌﺎد دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑﻪ واﻟﺪﯾﻦ ﺑﻪﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﻣﻬﻢ ﺧﺎﻧﻮادﮔﯽ و ﻋﺎﻃﻔﯽ و ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ اﺳﺖ.
ﭘﯿﺶﺑﯿﻨﯽ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﺑﺮاﺳﺎس اﺑﻌﺎد دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑﻪ واﻟﺪﯾﻦ β 2R ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﭘﯿﺶﺑﯿﻦ t R 0/13 90/2 دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑﻪ ﭘﺪر 41/0 83/0 06/4 92/0 دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑﻪ ﻣﺎدر 50/0<P 10/0<P ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ روانﺷﻨﺎﺳﯽ ﮐﺎرﺑﺮدی / ﺳﺎل 6 / ﺷﻤﺎره 1 )12( / ﺑﻬﺎر 1931 49 ﻧﻘﺶ دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑﻪ واﻟﺪﯾﻦ در ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﺑﺎ .....
ﭘﯿﺶﺑﯿﻨﯽ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﺑﺮاﺳﺎس اﺑﻌﺎد دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑﻪ واﻟﺪﯾﻦ و ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی β 2R ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﭘﯿﺶﺑﯿﻦ t R 34/1 90/0 دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑﻪ ﭘﺪر 0/24 50/4 02/0 54/0 دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑﻪ ﻣﺎدر 0/11 21/5 ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی 50/0<P 10/0<P در ﺟﺪول 5 دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑﻪ ﻣﺎدر و ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی ﭘﯿﺶﺑﯿﻨﯽﮐﻨﻨﺪة ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﺎدار ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ اﺳﺖ.
Gomes & Mc Laren ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ روانﺷﻨﺎﺳﯽ ﮐﺎرﺑﺮدی / ﺳﺎل 6 / ﺷﻤﺎره 1 )12( / ﺑﻬﺎر 1931 69 ﻧﻘﺶ دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑﻪ واﻟﺪﯾﻦ در ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﺑﺎ .....
Eddy, Bruyn, Dekovi, & Meijnen 79 ﻣﯿﻨﺎ ﻣﻬﺒﺪ و ﻣﺤﺒﻮﺑﻪ ﻓﻮﻻدﭼﻨﮓ ﻣﯽﭘﯿﻮﻧﺪد ﮐﻪ ﻓﺮد راﺑﻄﻪای آﺷﮑﺎر ﻣﯿﺎن ﺳﻄﺢ ﺗﻼش ﺧﻮد و ﻧﺘﯿﺠﮥ ﻋﻤﻞ ﻣﯽﯾﺎﺑﺪ، از اﯾﻦ ﻣﻨﻈﺮ آﻣﻮزﮔﺎران ﻣﻮﻇﻔﻨﺪ ﺗﺎ ﭼﻨﯿﻦ ﻣﻮﻗﻌﯿﺘﯽ را ﺧﻠﻖ ﮐﻨﻨﺪ و اﯾﻦ ﺗﺼﻮر ﻣﺜﺒﺖ را در داﻧﺶآﻣﻮزان اﯾﺠﺎد ﮐﻨﻨﺪ."