Abstract:
ﻫﺪف: ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻣﯿﺰان ﺗﺄﺛﯿﺮ اﺣﺘﻤﺎﻟﯽ درﻣﺎن ﺗﻌﺎﻣﻞ واﻟﺪ-ﮐﻮدک ﺑﺮ ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی واﻟﺪﮔﺮی ﻣﺎدران ﮐﻮدﮐﺎن درﺧﻮدﻣﺎﻧﺪه ﺑﺎ ﮐﻨﺶوری ﺑﺎﻻ ﺑﻮد. روش: روش ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺒﻪآزﻣﺎﯾﺸﯽ ﺑﺎ ﻃﺮح ﺗﮏ آزﻣﻮدﻧﯽ و ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﺑﻪﺷﯿﻮه دردﺳﺘﺮس ﺑﻮد. ﭘﻨﺞ زوج ﻣﺎدر-ﮐﻮدک از »ﻣﺮﮐﺰ ﺳﺎﻣﺎﻧﺪﻫﯽ درﻣﺎن و ﺗﻮاﻧﺒﺨﺸﯽ اﺧﺘﻼﻻت اﺗﯿﺴﺘﯿﮏ« اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ و ﺣﺪود 71 ﻫﻔﺘﻪ »درﻣﺎن ﺗﻌﺎﻣﻞ واﻟﺪ-ﮐﻮدک« آﯾﺒﺮگ )9991( را درﯾﺎﻓﺖ ﮐﺮدﻧﺪ. ﻣﺎدران »ﻣﻘﯿﺎس ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی واﻟﺪﮔﺮی در ﻣﺪاﺧﻠﻪ زودﻫﻨﮕﺎم« ﮔﯿﻤﻮﻧﺪ، وﯾﻠﮑﺎﮐﺲ و ﻻﻣﻮری )8002( را در ﺧﻂ ﭘﺎﯾﻪ، ﺑﯿﻦ دو ﻣﺮﺣﻠﻪ درﻣﺎن، ﯾﮏ ﻫﻔﺘﻪ ﭘﺲ از درﻣﺎن و دو ﻣﺮﺣﻠﻪ ﭘﯿﮕﯿﺮی ﺗﮑﻤﯿﻞ ﮐﺮدﻧﺪ. ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎ: ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎ ﺣﺎﮐﯽ از اﻓﺰاﯾﺶ ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی واﻟﺪﮔﺮی ﭼﻬﺎر ﻣﺎدر ﺑﻪ ﻣﯿﺰان ﮐﻢ ﺗﺎ ﻣﺘﻮﺳﻂ )از 94/0 ﺗﺎ 05 درﺻﺪ( و ﮐﺎﻫﺶ 94/5 درﺻﺪی اﻧﺪازه اﺛﺮ در ﻧﻔﺮ ﭘﻨﺠﻢ ﺑﻮد. ﺑﺎ اﯾﻦ ﻫﻤﻪ، ﻣﯿﺰان رﺿﺎﯾﺖ ﻣﺎدران از درﻣﺎن ﺑﺴﯿﺎر ﺑﺎﻻ ﺑﯿﻦ 08 ﺗﺎ 88 درﺻﺪ ﺑﻮد. ﻧﺘﯿﺠﻪﮔﯿﺮی: درﻣﺎن ﺗﻌﺎﻣﻞ واﻟﺪ-ﮐﻮدک اﺟﻤﺎﻻ ﺑﺎﻋﺚ ﺑﻬﺒﻮد ﺿﻌﯿﻒ ﺗﺎ ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی واﻟﺪﮔﺮی ﻣﺎدران ﮐﻮدﮐﺎن دﭼﺎر درﺧﻮدﻣﺎﻧﺪﮔﯽ ﺑﺎ ﮐﻨﺶوری ﺑﺎﻻ ﻣﯽﺷﻮد. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﺄﺛﯿﺮﮔﺬاری ﻣﺤﺪود اﯾﻦ درﻣﺎن ﺑﺮ ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی واﻟﺪﮔﺮی، ﻻزم اﺳﺖ در آﯾﻨﺪه ﺑﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی آﻣﻮزش واﻟﺪﯾﻦ ﺑﺎ ﺟﻬﺖﮔﯿﺮی اوﻟﯿﻪ در اﯾﻦ زﻣﯿﻨﻪ و ﺑﺮرﺳﯽ آﺛﺎر ﭼﻨﯿﻦ ﻣﺪاﺧﻠﻪﻫﺎﯾﯽ در ﮔﺮوه ﻣﺎدران ﮐﻮدﮐﺎن دﭼﺎر اﺧﺘﻼلﻫﺎی ﻃﯿﻒ درﺧﻮدﻣﺎﻧﺪﮔﯽ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮی ﺷﻮد.
Machine summary:
"ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ روانﺷﻨﺎﺳﯽ ﮐﺎرﺑﺮدی، ﺳﺎل7، ﺷﻤﺎره 1 )52(، ﺑﻬﺎر 2931، 83-12 83-12 ,3102 Journal of Applied Psychology, Vol. 6, No. 1(25), Spring اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ درﻣﺎن ﺗﻌﺎﻣﻞ واﻟﺪ- ﮐﻮدک ﺑﺮ ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی واﻟﺪﮔﺮی ﻣﺎدران ﮐﻮدﮐﺎن دﭼﺎر درﺧﻮدﻣﺎﻧﺪﮔﯽ ﺑﺎ ﮐﻨﺶوری ﺑﺎﻻ 4 آﺗﻨﺎ ﺳﺎدات ﻣﻬﺎﺟﺮی1، ﺣﻤﯿﺪرﺿﺎ ﭘﻮراﻋﺘﻤﺎد2*، اﻣﯿﺪ ﺷﮑﺮی3 و ﮐﺘﺎﯾﻮن ﺧﻮﺷﺎﺑﯽ درﯾﺎﻓﺖ ﻣﻘﺎﻟﻪ: 4/4/19؛ درﯾﺎﻓﺖ ﻧﺴﺨﻪ ﻧﻬﺎﯾﯽ: 62/2/29؛ ﭘﺬﯾﺮش ﻣﻘﺎﻟﻪ: 82/2/29 1.
داﻧﺸﯿﺎرﮔﺮوه رواﻧﭙﺰﺷﮑﯽ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﺑﻬﺰﯾﺴﺘﯽ و ﺗﻮاﻧﺒﺨﺸﯽ؛ ﻣﺮﮐﺰ ﺳﺎﻣﺎﻧﺪﻫﯽ درﻣﺎن و ﺗﻮاﻧﺒﺨﺸﯽ اﺧﺘﻼﻻت اﺗﯿﺴﺘﯿﮏ 12 آﺗﻨﺎ ﺳﺎدات ﻣﻬﺎﺟﺮی، ﺣﻤﯿﺪرﺿﺎ ﭘﻮراﻋﺘﻤﺎد، اﻣﯿﺪ ﺷﮑﺮی و ﮐﺘﺎﯾﻮن ﺧﻮﺷﺎﺑﯽ ﻣﻘﺪﻣﻪ 1 ﮐﻮدﮐﺎن دﭼﺎر اﺧﺘﻼلﻫﺎی ﻃﯿﻒ درﺧﻮدﻣﺎﻧﺪﮔﯽ ﮐﻪ در ﺳﻨﯿﻦ ﭘﯿﺶ از دﺑﺴﺘﺎن از ﺧﺪﻣﺎت ﺳﺮﭘﺎﯾﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﺑﯿﺶ از ﺳﺎﯾﺮ ﮐﻮدﮐﺎﻧﯽ ﮐﻪ در ﮐﻼسﻫﺎی آﻣﻮزش ﻋﺎدی ﯾﺎ وﯾﮋه ﺣﻀﻮر دارﻧﺪ، ﻋﻼﺋﻤﯽ از اﺧﺘﻼل ﻧﻘﺺﺗﻮﺟﻪ/ﺑﯿﺶﻓﻌﺎﻟﯽ و اﺧﺘﻼل ﻧﺎﻓﺮﻣﺎﻧﯽ ﻣﻘﺎﺑﻠﻪای، ﯾﻌﻨﯽ اﻟﮕﻮﯾﯽ از ﺧﺼﻮﻣﺖ و رﻓﺘﺎر ﻣﻘﺎﺑﻠﻪای ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺑﺰرﮔﺴﺎﻻن را ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﻨﺪ )ﮔﺎدو، دوﯾﻨﺴﻨﺖ، ﭘﻮﻣﺮی و ﻋﺰﯾﺰان2، 4002(.
parent-child interaction 22 ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ روانﺷﻨﺎﺳﯽ ﮐﺎرﺑﺮدی/ ﺳﺎل 7/ ﺷﻤﺎره 1 )52(/ ﺑﻬﺎر 2931 اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ درﻣﺎن ﺗﻌﺎﻣﻞ واﻟﺪ- ﮐﻮدک ﺑﺮ ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی واﻟﺪﮔﺮی...
Eyberg child behavior inventory (ECBI 62 ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ روانﺷﻨﺎﺳﯽ ﮐﺎرﺑﺮدی/ ﺳﺎل 7/ ﺷﻤﺎره 1 )52(/ ﺑﻬﺎر 2931 اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ درﻣﺎن ﺗﻌﺎﻣﻞ واﻟﺪ- ﮐﻮدک ﺑﺮ ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی واﻟﺪﮔﺮی...
92 آﺗﻨﺎ ﺳﺎدات ﻣﻬﺎﺟﺮی، ﺣﻤﯿﺪرﺿﺎ ﭘﻮراﻋﺘﻤﺎد، اﻣﯿﺪ ﺷﮑﺮی و ﮐﺘﺎﯾﻮن ﺧﻮﺷﺎﺑﯽ ﺑﺤﺚ و ﻧﺘﯿﺠﻪﮔﯿﺮی ﻫﺪف اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮرﺳﯽ آﺛﺎر اﺣﺘﻤﺎﻟﯽ درﻣﺎن ﺗﻌﺎﻣﻞ واﻟﺪ-ﮐﻮدک ﺑﺮ ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی واﻟﺪﮔﺮی در ﻣﺎدران ﮐﻮدﮐﺎن دﭼﺎر درﺧﻮدﻣﺎﻧﺪﮔﯽ ﺑﺎ ﮐﻨﺶوری ﺑﺎﻻ ﺑﻮد."