Abstract:
بررسی تدابیر قرآن کریم در ارتباط با پیشگیری و مقابله با جرایم، تحت عنوان سیاست جنایی اسلام موضوع این مقاله است که با بیان توصیفی و تحلیلی، حول مبانی قرآنی این سیاست بحث می کند و مشخص می کند که راهکار اسلام در مقابله با جرایم تنها شیوه تقابلی، مجازات و برخورد با مجرم بعد از وقوع جرم نیست؛ بلکه منطقه وسیعی از عملکرد افراد در حوزه شخصی و اجتماعی را شامل می شود و در طرح ریزی این سیاست، به انسانیت انسان و تربیت و اصلاح او توجه بیشتری شده است زیرا برنامه اسلام، سعادت تمام بشریت است و مشخصه این سیاست را می توان کارآمد بودن آن در تمام اعصار دانست. چگونگی این امر وابسته به حفظ و تحکیم مصالح فرد و اجتماع مطابق با مقتضیات زمان و مکان است.
Machine summary:
سياست جنايي برگرفته از آيات قرآن کريم 1 اميرحمزه سالارزايي استاديار گروه فقه و مباني حقوق اسلامي دانشگاه سيستان و بلوچستان 2 فاطمه جان جان دانشجوي کارشناسي ارشد فقه و مباني حقوق اسلامي دانشگاه سيستان و بلوچستان چکيده بررسي تدابير قرآن کريم در ارتباط با پيشگيري و مقابله با جرايم ، تحت عنوان سياست جنايي اسلام موضوع اين مقاله است که با بيان توصيفي و تحليلي، حول مباني قرآني اين سياست بحث ميکند و مشخّص ميکند که راهکار اسلام در مقابله با جرايم تنها شيوه تقابلي، مجازات و برخورد با مجرم بعد از وقـوع جـرم نيسـت ؛ بلکـه منطقـه وسيعي از عملکرد افراد در حوزة شخصي و اجتماعي را شامل ميشود و در طرح ريـزي اين سياست ، به انسانيت انسان و تربيت و اصلاح او توجّه بيشتري شده است زيرا برنامه اسلام ، سعادت تمام بشريت است و مشخّصۀ اين سياست را ميتوان کارآمـد بـودن آن در تمام اعصار دانست .
(قدردان قراملکي، محمد حسن ، جاودانگي شريعت و ملاک هاي آن ) در مواردي که اسلام قوانين ثابت و دائمي وضـع نکـرده ، اختيـار آن را بـه دسـت دستگاه حکومتي مشروع داده اسـت (طبـق تعبيـر شـهيد صـدر کـه بـراي ايـن مـوارد منطقه الفراغ را به کار برده ) و براي وضع اين گونه مقرّرات متغير و موقت که تـابع شـرايط متغير زماني و مکاني است ، حکومت اسلامي حق دارد قوانين مناسب وضـع کنـد امّـا بـا رعايت اصول و موازين کلي اسلام ، يعني از چارچوب قوانين اسلامي نبايـد تخطـي کـرد وکليات و ارزش ها و مباني بايد رعايت شود.