Abstract:
هدف: این پژوهش در صدد است تا تعیین کند که شاخصهای مدیریت بومی، که از برگرفته از الگوی میتزبرگ بهعلاوه یافتههای حاصل از تحلیل متون این حوزه است، چقدر در کتابخانههای عمومی استان مرکزی تحقق دارد. این شاخصها در 3 مولفه اصلی نقشهای ارتباطی، نقشهای اطلاعاتی، و نقشهای تصمیمگیری، و 10 مولفه فرعی بر اساس نظرات کتابداران مورد بررسی قرار گرفت. روش: از روش پژوهش پیمایشی در این پژوهش استفاده شد. پایایی پرسشنامه محققساخته پژوهش، 93% بود و روایی آن با نظر اساتید راهنما و مشاور تایید شد. جامعه آماری شامل تمامی کتابداران کتابخانههای عمومی استان مرکزی بود. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 110 نفر محاسبه شد که به شیوه نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. 106 پرسشنامه توسط جامعه نمونه تکمیل و برگردانده شد. دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که در رابطه با نقشهای ارتباطی، بیشترین میانگین مربوط به «شرکت در مراسم ترحیم اقوام همکاران» با میانگین 59/3 و کمترین میانگین مربوط به «برگزاری جشنهای مختلف برای همکاران و خانوادههای آنان» با میانگین86/1 است. بنابراین میتوان گفت از دیدگاه کتابداران نقشهای ارتباطی در کتابخانههای عمومی استان مرکزی به کار گرفته نشده است. در رابطه با نقش های اطلاعاتی، بیشترین میانگین مربوط به «ارزیابی اطلاعات ارسال شده» با میانگین 05/3 و کمترین میانگین مربوط به «شناساندن فرهنگ بومی منطقه به اربابرجوعان» با میانگین24/2 بود. بنابراین میتوان گفت از دیدگاه کتابداران نقش های اطلاعاتی در کتابخانه کتابخانه های عمومی استان مرکزی به کار گرفته نشده است. در رابطه با نقش نقش های تصمیمگیری، بیشترین میانگین (11/3) مربوط به« مذاکره مذاکره ای است که نتیجه مذاکره به نفع سازمان کتابخانه باشد»، و کمترین میانگین (2) مربوط به «پاداش به پیشنهادهای مرتبط با مسائل بومی» بود. اصالت/ارزش: موضوع مدیریت بومی از مسائل مهمی است که در پژوهشهای مدیریتی کتابخانههای عمومی کمتر به آن توجه شده است. پژوهش حاضر میتواند مقدمهای باشد تا پژوهشهایی با مسائل و دامنههای مختلف، با محوریت مدیریت بومی در حوزه کتابخانههای عمومی انجام گیرد.
Machine summary:
کلیدواژه ها: مدیریت بومی، نقش ارتبـاطی، نقـش اطلاعـاتی، نقـش تصـمیم گیـری، کتابخانـه هـای عمـومی ، استان مرکزی تحقیقات اطلاع رسانی وکتابخانه های عمومی Research on Information Science and Public Libraries فصلنامۀ علمی -پژوهشی The Quarterly Journal of Iran Public Libraries Foundation دورة ١٩،شمارة ٢،پیاپی ٧٣،تابستان ١٣٩٢ Vol. 19, No. 2, Successive No. 73 Summer 2013 ص ص ١٨٩ –٢٠٠ Pp. 189-200 نمایه شده در SID,ISC و MagIran Indexed in SID, ISC & MagIran مقدمه سال هاسـت کـه کشـورهای درحـال توسـعه بـا الهـام ازآرمـان هـا واندیشـه هـای اقتصـادی کشـورهای توسـعه یافتـه ، بـه ویـژه الگهـای رشـد اقتصـادی غـرب ، وبـا امیـد بـه دسـت یـابی بـه موفقیت هایی نظیر آنچه که دراین کشور به دسـت آمـده اسـت ، تـلاش بـی وقفـه ای رادربـه کـار بستن الگوهای مدیریت غرب آغاز کرده اند وباتقلیدهای بـی چـون وچـرا، تبعیـت ازتجربیـات ، پیروی ازنظریه هاوروش های مدیریت غربی وآموزش آنها درسطح گسـترده ، نسـبت بـه انتقـال آن همت گماشته اند (امیری وحمیدیان ، ١٣٨٥).
Daft تعیین میزان تحقق شاخص های مدیریت بومی درکتابخانه های عمومی استان مرکزی پژوهش حاضر تلاش سعی شدتامیزان به کارگیری نقش های ارتبـاطی ، نقـش هـای اطلاعـاتی ،و نقش هـای تصـمیم گیـری مبتنـی بـر مـدیریت بـومی درکتابخانـه هـای مـورد بررسـی ازدیـدگاه کتابداران تعیین شود.
بنابراین می توان گفت ازدیدگاه کتابداران نقـش هـای ارتبـاطی مبتنـی بـر مدیریت بومی درکتابخانه های عمومی استان مرکزی کمتر ازمتوسط به کار گرفته می شود.
بنابراین می توان نتیجه گرفت که ازدیدگاه کتابـداران نقـش هـای تصـمیم گیـری مبتنـی بـر مدیریت بومی درکتابخانه های عمومی استان مرکزی کمتر ازمتوسط به کار گرفته می شود.