Abstract:
یافتههای جدید نشان دادهاند تمرین زیاد یک مهارت، موجب توسعه بازنمایی حافظهای خاصی میشود که به دلیل اجرای بالایش، نسبت به بقیه مهارتهای همان طبقه، منحصربهفرد میشود و مهارت برجسته نام میگیرد. هدف این پژوهش بررسی ظهور مهارت برجسته و بازآزمایی فرضیه زمینه بینایی با استفاده از بازیکنان بدمینتون در سه سطح مهارت (خبره، ماهر، کمتجربه) و تکلیف سرویس کوتاه بکهند با دو وضعیت محیطی (زمین معمولی و پوشیده) بود. آزمودنیها (هر گروه 10 نفر، میانگین سنی 85/3 ± 13/23) 100 سرویس را از 5 فاصله (5/1، 2، 5/2، 3، 5/3 متری از تور) در هریک از موقعیتهای محیطی اجرا کردند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد مهارت برجسته در اجرای دو گروه خبره و کمتجربه دیده نشده است، اما دقت گروه ماهر در نقطه 2 متری بهطور معنیداری از پیشبینی معادله رگرسیون بالاتر بود و از اثر مهارت برجسته حمایت کرد (05/0p
Recent evidence suggest that massive amount of practice of a skill results in
the development of a specific memory representation that is distinguished by its
enhanced performance capability relative to the other members of the same
class that is uniqe and termed 'Especial Skill'. This study aimed to investigate
the emergence of special skill and reevaluation the visual-context hypothesis
using badminton players in three skill levels (expert, skilled, less-experienced).
Subjects (10 players in each group, mean age=23.12 ±3.85 years) performered
100 backhand short serves at five distances (1.5, 2, 2.5, 3, 3.5 meters from net)
in each of environmental conditions (normal and covered court). The regression
analyze showed that accuracy in skilled group at 2 meters distance was
significantly better than predicted by regression equation, supporting the
especial Skill effect, but it wasn’t showed in two other groups. This specific
advantage of practice at this point was not emerged at absence of visual cues
that supported the visual-context hypothesis.
Machine summary:
تعیین مهارت برجسته در سرویس کوتاه بک هند بدمینتون: چالشی در نظریه طرحواره اشمیت مریم عبدالشاهی *، احمد فرخی **، علیاکبر جابری مقدم***، سید محمدکاظم واعظ موسوی ****، انوشیروان کاظم نژاد***** * دانشجوی دکتری رفتار حرکتی دانشگاه تهران ** دانشیار دانشگاه تهران *** استادیار دانشگاه تهران **** استاد دانشگاه امام حسین ***** استاد دانشگاه تربیت مدرس تاریخ دریافت مقاله : ٩١/٤/١٠ تاریخ پذیرش مقاله : ٩١/١٠/٦ چکیده یافته های جدید نشان دادهاند تمرین زیاد یک مهارت، موجب توسعه بازنمایی حافظه ای خاصی میشود که به دلیل اجرای بالایش ، نسبت به بقیه مهارتهای همان طبقه ، منحصربه فرد میشود و مهارت برجسته نام می گیرد.
نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد مهارت برجسته در اجرای دو گروه خبره و کم تجربه دیده نشده است ، اما دقت گروه ماهر در نقطه ٢ متری به طور معنیداری از پیش بینی معادله رگرسیون بالاتر بود و از اثر مهارت برجسته حمایت کرد (٠٠٥>p).
بدین معنی که دقت اجرا از آنچه نظریه طرحواره پیش بینی کرده بود بیشتر شد (١٠) 1 Specificity of motor abilities hypothesis 2 Closed-loop theory ٢ و این شکستی برای عمومیت دهی نظریه طرحواره بود.
برسلین 1 Especial skill 2 Parameter- specification process 3 Learned parameter hypothesis 4 Visual-context hypothesis 5 Self-efficacy ٣ و همکاران (٢٠١٠) با تغییر در پارامتر وزن توپ از فرضیۀ اختصاصیشدن پارامترها حمایت کردند و نزی بـا اندازه گیری کینماتیکی نشان دادند که برنامه حرکتی مهارت برجسته تفاوتی با برنامه حرکتی دیگر مهارتهای همان طبقه ندارد.
Keywords: Motor control, Especial skill, Schema theory, Practice specificity.