Abstract:
به عنوان یک برداشت کلی ، تفکر راهبردی عبارت است از تحلیل فرصت ها و مشکلات با نگـاهی وسـیع و فهم تاثیر بالقوه ای که اعمال و اقدام ها می تواند بر یکدیگر داشته باشد. متفکران راهبردی آنچه که می توانـد باشد را به تصویر می کشند و نگاهی کلی نگـر بـه چـالش هـا و موضـوعات روزمـره دارنـد. عوامـل بسـیاری می توانند به عنوان پیش نیاز و لازمه تفکر راهبردی بیان شوند ولی در تحقیق حاضر، نگارنده تفکر انتقـادی را به عنوان یکی از مهم ترین پیش نیازهای تفکر راهبردی می داند. تفکر انتقادی تلاش برای ایجاد ارزشیابی هایی منطقی و قابل اطمینان است تا ببینیم که چه چیزی را می توانیم منطقی باور کنیم و چه چیز را نمی توانیم . مقاله حاضر به دنبال آن است که تفکر انتقادی را به عنوان بستر تفکر راهبردی بـه طـور کامـل شـرح داده و نحـوة تاثیرپذیری و تاثیرگذاری آن را از دیدگاه صاحب نظران بیان کند. نوع تحقیق حاضر مروری ، از بعد هـدف ، کاربردی و از حیث ماهیت و روش ، یک تحقیق توصیفی می باشد. هدف اصلی ایـن مقالـه (تحقیـق )، اثبـات تاثیر تفکر انتقادی بر تفکر راهبردی منابع انسانی نیروی انتظامی جمهوری اسـلامی ، بـه خصـوص فرمانـدهان ارشد است . بعد از بررسی تحقیقات و متون مختلف ؛ به این نتیجه رسـیدیم کـه داشـتن تفکـر انتقـادی شـرط اصلی در رشد تفکر راهبردی است . البته امروزه ، شرایط محیطی برای همه سازمان ها، و به خصوص ناجا روز به روز دشوارتر مـی شـود؛ مـردم و مسـئولان انتظـار دارنـد بـا بـه کـارگیری افـرادی در منصـب مـدیریت و فرماندهی ، به خلاقیت و نوآوری های لازم برای حل مسائل و مشکلات کاری دست یابند. آنها بـه دنبـال فردی هستند که قدرت جمع آوری اطلاعات ، تجزیه و تحلیل ، سازمان دهی ، نتیجه گیری و ارائه بازخورد لازم را داشته باشد .کلیه مهارت های ذکر شده ، اجزای اصلی تفکر انتقـادی بـه شـمار مـی رونـد .اهمیـت پرورش مهارت های تفکر در حدی است که برخی صاحب نظران تفکر انتقادی را هدف عمده تحصیلات و تجارب دانشگاهی برشمرده اند.
Machine summary:
دوباره ایـن نکتـه را در اهمیـت توسـعه تفکـر راهبردی این گونه بیان می کنیم که امروزه سخن گفتن از شدت وجهت تغییرات محیطی و لزوم توجه به آن ، دست مایه اغلب نویسندگان ، مـدیران ، رهبـران ، سیاسـت گـذاران ، برنامه ریزان و تصمیم گیران سازمانی است ؛ اما کافی نیست که فقـط از تغییـرات سـخن بگوییم ، بلکه رهبران نیز باید خود را تکان دهند و ذهنیت های سنتی اداره سازمان را که آن را به سازمانی اداری با کارائی تکراری ، عادی و روزمره تبدیل کرده ، کنار بگذارنـد و خویشتن را به تفکر راهبردی و سیستمی مجهز کنند.
یوسفی سعید آبادی و همکارانش عوامل بستر ساز تفکـر انتقـادی کـه می توانند موجبات رشد و آموزش آن را فراهم آورند به شرح زیر بیان کرده اند: الف ) دانش : اگر فرد درباره چیزی که می خواهد بیاندیشـد ادراک یـا دانشـی نداشـته باشد؛ قادر به تفکر و تجزیه و تحلیل آن موضوع نخواهد بود؛ به همین دلیل درباره هـر موضوعی که می خواهیم در کلاس از این روش استفاده کنیم ؛ باید دانش آموزان راجع به آن اطلاعاتی داشته باشند؛ و در غیر این صورت لازم است ایـن اطلاعـات یـا منـابع و راه های کسب آنها را به شاگردان بگوییم و با آنها آشنا کنیم .
- Bonn Ingrid,2005, Improving strategic thinking: a multilevel approach, Leadership & Organization Development Journal,Vol. 26,No. 5,p.
- McBride Alistair,2012, Lack of Strategic & Critical Thinking: Why Most Businesses Fail?, http: //www.