Abstract:
هدف: مشتری راضی کتابخانه، ممکن است به سبب هایی مانند تنوع طلبی یا تبلیغات رقبا به کتابخانه بازنگردد. از طرفی بازگشت این مشتریان هدف نهایی هر سازمان خدماتی است. متخصصان حوزه بازاریابی راه حل این مشکل را در وفاداری مشتریان به خدمات دانسته اند. این مقاله در بخشی به اهمیت و ضرورت وفاداری مشتریان کتابخانه پرداخته است و در بخش دیگر، نقش رسانه های اجتماعی را در افزایش وفاداری مشتریان به کتابخانه بررسی کرده است. روش/ رویکرد پژوهش: مرور، متون یافته ها: وفاداری مشتریان کتابخانه در عصر حاضر ضروری است. به این منظور باید برنامه هایی به منظور تقویت وفاداری مشتریان در کتابخانه ها اجرا شود. ازجمله ابزارهای رایگان و در دسترس، رسانه های اجتماعی هستند. رسانه های اجتماعی می توانند با افزایش تعاملات مستقیم و دونفره، شخصی سازی و سفارشی سازی خدمات و استفاده از فنون بازاریابی چهره به چهره وفاداری مشتریان کتابخانه را افزایش دهند. نتیجه گیری: کتابخانه ها همانند سایر سازمان های خدماتی، باید به اجرای برنامه های وفاداری بپردازند و بسیار ساده انگارانه است که تصور شود مشتریان راضی برمی گردند و مشتریان ناراضی برنمی گردند. به کارگیری قابلیت ها و ظرفیت های رسانه های اجتماعی می تواند نقش مهمی را در این امر ایفا کند. در فضای غیررسمی رسانه های اجتماعی، نارضایتی، همانند رضایت، می تواند به سرعت منتشر شود و شهرت و اعتبار کتابخانه را تهدید کند.
Machine summary:
کیرن و دیلجیت (۲۰۱۱) بیان میکنند پرداختن به موضوع و فاداری مشتریان کتابخانه به عنوان نمونه در کتابخانه های دانشگاهی بسیار حائز اهمیت است زیرا دانشگاهیان همواره ابراز نگرانی کرده اند که مشتریان به جای استفاده از خدمات و منابع موجود در کتابخانه از گوگل استفاده میکنند هرنون و التمن (۲۰۱۰) معتقدند هنوز هم بسیاری از کتابداران بیشتر در مورد جذب غیر کاربران صحبت میک کنند تا حفظ خشنودی مشتریان فعلی یا یافتن علل عدم بازگشت مشتریان قدیمی اما کتابخانه ها به خلق مشتریان وفادار نیاز دارند تجربه گروهی مطلوب مشتریان از خدمات برای کتابخانه شهرت ایجاد میکند این شهرت به جلب همکاری مدیرانی که به کتابخانه بودجه میدهند کمک خواهد کرد کر ۳ (۲۰۱۰) با اشاره به بین المللی بودن مسئله کاهش تعداد مشتریان کتابخانه های عمومی مؤثرترین راه برای افزایش استفاده را، توجه به بازگشت مشتریان قدیمی می داند پژوهش کر این نکته را تأیید کرد که کتابخانه ها می توانند سهم مهمی در بازگشت این ،مشتریان که آنها را امانت گیرندگان فراموش شده نامیده داشته باشند.
"A research to increase user's satisfaction and loyalty Based on the customer satisfaction index: A case study on the national taichung institue of technology's Library".
Assessing service quality: Satisfying the Expectations of library customers.
"Improving library users' perceived quality, satisfaction and Loyalty: An integrated measurement and management system".
"Marketing library services through Facebook groups".