Abstract:
هدف اصلی این مطالعه بررسی میزان تاثیر دو روش مبتنی بر درونداد، یعنی آموزش صریح همراه با فعالیتهای درونداد ساختاری و آموزش تلویحی همراه با فعالیتهای درونداد ساختاری بر توانش زبانآموزان در استفاده از کنش گفتاری تقاضا بوده است. در مطالعة حاضر، ۲۴ زبانآموز فارسیزبان به یکی از این سه گروه شامل دو گروه رفتاری و یک گروه کنترل تقسیم شدند. هدف، آموزش نحوة استفاده از تنزلدهندههای نحوی و واژگانی در کنش گفتاری تقاضا در زبان انگلیسی بود. عملکرد گروه رفتاری با عملکرد گروه کنترل در پیشآزمون و پسآزمون مقایسه شد و نتایج مطالعه حاکی از آن بود که عملکرد دو گروه رفتاری نسبت به گروه کنترل بهطور معنیداری بهتر است. این مطالعة تجربی اطلاعاتی را درزمینة آموزش منظورشناسی بین زبانی فراهم کرده است.
Machine summary:
"In this sense, it can be stated that the current study contributed to previous research on the positive effect of instruction on second and foreign language learning (Doughty, 2003) and, more specifically, it has shown the benefits of instruction on the development of learners’ pragmatic competence in requests.
As a result of the difficulties involved in developing pragmatic competence in the foreign context, the role of instruction has received special attention in research on pragmatic development (Rose & Kasper, 2001) INSTRUCTION 50 Control ES IS ( ( MEAN ( 0 pretest post-test As said by Jeon and kya (2006, cited in Takimoto, 2009), instruction is as a continuum between the absolutely explicit and the absolutely implicit extremes.
Ellis (2003, p: 105) refers to implicit knowledge as "that knowledge of language that a speaker manifests in performance but has no awareness of" and explicit knowledge as "knowledge about language that speakers are aware of and, if asked, can verbalize" Figure2: Interaction plot for the multiple-choice test Note: ES= Explicit instruction with structured input tasks; IS= Implicit instruction with structured input tasks DISCUSSION The results of this study demonstrated that the two treatment groups outperformed the control group.
Results of the matched t-tests from both the DCT and MCT revealed that the employed instructional approaches promoted learners’ pragmatic proficiency in the area of syntactic and lexical/phrasal downgraders in English request forms."