Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر جنسیت، سن و نوع رشته ورزشی بر مهارت های مذاکره ای در مربیان ورزشی است. 85 مربی از رشته والیبال (47 مرد، 38 زن)، 89 مربی از رشته دو و میدانی (49 مرد، 40 زن)، و 91 مربی از رشته کاراته (49 مرد، 42 زن)، به صورت داوطلبانه پرسش نامه استاندارد مهارت های مذاکره ای پیره و پرسش نامه ویژگی های جمعیت شناختی را تکمیل نمودند. یافته ها نشان داد بین سبک های مذاکره ای مربیان سه رشته مختلف ورزشی تفاوت معنی داری وجود دارد. همچنین سبک مذاکره ای غالب برای مربیان دو و میدانی سبک هنجاری، برای مربیان والیبال سبک تحلیلی و برای مربیان کاراته سبک واقع گرایی است. به طور کلی نتایج نشان داد که که رابطه معناداری (01/ 0= α) بین سبک های مذاکره ای مربیان با توجه به نوع رشته ورزشی و جنسیت وجود دارد.
Machine summary:
به تجربه ثابت شده است که اگر ارتباطات صحیحی در یک تـیم بین مربی و ورزشکار برقرار نباشد، انسجام و نظم تیمی از هم می پاشـد و همچنـین مربیـانی کـه در برقـراری ارتباط مؤثر با بازیکنانشان ناتوان هستند، ممکن است به خاطر عدم درک مورد نظر مسائل را بدتر نمایند (٧)، بنظر جووت (٢٠٠١)، جووت و کوکریل (٢٠٠٢) و جووت و نتومانیز (٢٠٠٤) ارتباط بین مربـی و ورزشـکار بـه عنوان یک فاکتورشناختی و رفتاری تأثیر زیادی بـر روی بازیکنـان (١٢، ١٣، ١٤) و موفقیـت یـک تـیم دارد، بنابراین مربی به عنوان ارتباط دهنده تیم می باشد و هرچه قدر نسبت به مهارت های ارتباطی آشنایی بیشتری داشته باشد، بهتر می تواند نیازها و خواست های ورزشکاران خود راشناسایی نموده و در جهت رفع آنها بکوشـد.
هیون و همکاران ٦ (٢٠٠٦)، کانسینق و پاپاس ٧ (٢٠٠٥)، سولیوان ٨ (١٩٩٣) و میلر٩ (١٩٨٢) در پژوهش های خود به این نتیجه رسیدند که توسعه مهارت های ارتباطی متقابل شخصی یک جنبه مهم از توسعه مهارت های روانشناختی در بین ورزشکاران و مربیان رشته های مختلـف ورزشـی اسـت و آموزش در زمینه برقراری ارتباط سطوح آگاهی ورزشکاران را در زمینه شایستگی ها و مهارت های ارتباطی بالا می برد و فرصت ارزشمندی برای بهبود مهارت های ارتباطی فراهم می آورد.
The online Journal of Sport Psychology، Vol. 8، Issu.
com/ topic/ negotiation / /http: ـ١١ The psychology of interpersonal relationships in sport: The .
Marketing Communications، Vol Communication Skills Training for Interactive Sports.