Abstract:
هدف پژوهش بررسی تاثیر بازخورد معلم (نوشتاری و کلامی) در ارزشیابی های تکوینی بر خودکارآمدی و میزان استفاده از راهبردهای یادگیری خودتنظیم دانش آموزان بود. بدین منظور تعداد 66 دانش آموز به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و به طور تصادفی در گروه های آزمایش و کنترل قرار گرفتند.گروه ها عبارت بودند از گروه آزمایشی اول(دانش آموزانی که بعد از ارزشیابی های تکوینی بازخورد کتبی دریافت می کردند) ، گروه آزمایشی دوم (دانش آموزانی که بعد از ارزشیابی های تکوینی بازخورد کلامی دریافت می کردند) و گروه کنترل. ابزارهای پژوهش؛ پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی مورگان و جینکس، خودکارآمدی عمومی شرر و پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیم پنتریچ بودند. گروه های آزمایشی هر کدام به مدت 10 هفته بعد از ارزشیابی های تکوینی بر اساس مدل بازخورد اصلاحی باتلر و وین(1995) بازخورد دریافت کردند. در طی این دوره افراد گروه کنترل به روش سنتی بازخورد دریافت کردند. یافته ها نشان داد که آموزش منجر به ارتقای بیش تر خودکارآمدی و راهبردهای یادگیری خودتنظیم دانش آموزان گروه های آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است. بنابراین، روش های ارائه بازخورد، اثربخش و آموزش پذیر هستند و کارآمدی یادگیرندگان را در حوزه های انگیزشی و تحصیلی و بهره گیری بهتر از راهبردهای یادگیری خودتنظیم ارتقا می دهد.
Machine summary:
تاثیر باز خورد معلم(نوشتاری و کلامی)در ارزشیابی های تکوینی بر خودکار آمدی و میزان استفاده از راهبردهای یادگیری خود تنظیم دانش اموزان دوره راهنمایی چکیده هدف پژوهش بررسی تأثیر بـازخورد معلـم (نوشـتاری و کلامـی )در ارزشیابی های تکوینی بر خودکارآمـدی و میـزان اسـتفاده از راهبردهـای یادگیری خودتنظیم دانش آموزان بود.
این در حالی است کـه گیـبس و سیمپسـون (٢٠٠٣) در پـژوهش خـود بـه ایـن نتیجـه رسیدند،دانش آموزانی که برای انجام دادن تکالیف بازخورد شفاهی دریافت مـی کردنـد،اغلـب هم نظارت بیش تری بر فرایند یادگیری خود داشـتند و هـم در خـود -نظـم دهـی و عملکـرد تحصیلی از پیشرفت جالب توجهی بهره مند بودند.
جدول ٣:آزمون Tمستقل بین دو نمرات اختلافی مؤلفه های خودکارآمدی تحصیلی ، خودکارآمدی عمومی ، راهبردهای شناختی ، راهبردهای فراشناختی و راهبردهای یادگیری خودتنظیم گروه های کنترل و بازخورد کلامی (رجوع شود به تصویر صفحه) در پاسخ به این سؤال که آیامیان دانش آموزانی که بازخورد شـفاهی دریافـت مـی کننـد و افراد گروه کنترل در مولفة خودکارآمدی تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد؟ نتایج جدول ٣ نشان داد کـه درخـود کارآمـدی تحصـیلی بـین دو گـروه بـازخورد کلامـی و کنتـرل تفـاوت معنـاداری (٢٧٥=t ،٠٥/>P) وجـود دارد.
یافته های این پژوهش نشان دادکه بازخورد شفاهی معلـم میـزان خودکارآمـدی تحصـیلی دانش آموزان را نسبت به گروه کنترل به طرز معناداری ارتقاءداده است .
یافته های این پژوهش همچنـین نشـان داد کـه بـازخورد شـفاهی معلـم میـزان اسـتفاده از راهبردهای شناختی دانش آموزان را نسبت به گروه کنترل به طورمعنـاداری ارتقـاءداده اسـت .
Feedback and self-regulated learning: a theoretical synthesis, Review of Educational Research.
Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance, Journal of educational psychology.