Abstract:
در مفهوم رشد شغلی رهنمودهای مهمی برای انتخاب شغل و اشتغال، که یکی از مهم ترین عوامل موثر در رشد هویت است، وجود دارد. هدف این پژوهش پیش بینی رشد شغلی بر اساس سبکهای هویت (مدل برزونسکی) در دانشجویان مراکز آموزش عالی شهر بجنورد بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان مراکز آموزش عالی شهر بجنورد در سال تحصیلی 91-1390 بودند. نمونه پژوهش شامل 500 نفر دانشجو (217 نفر زن و 283 مرد) بود که از طریق نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه سبک هویت با ضرایب آلفای کرونباخ بین 65/0 تا 68/0 و فرم کوتاه پرسشنامه رشد شغلی با ضریب بازآزمایی 75/0 برای قسمت اول و 81/0 برای قسمت دوم بود. برای تجزیه و تحلیل آماری داده های پژوهش علاوه بر روشهای آمار توصیفی از آزمونهای کلموگروف- اسمیرنوف، آزمون همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین سبک هویت اطلاعاتی و رشد شغلی ارتباط آماری مثبت و معنادار و بین سبک هویت سردرگم و رشد شغلی ارتباط منفی و معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که سبک هویت اطلاعاتی پیش بینی کننده مثبت و معناداری برای رشد شغلی محسوب می شود. در تبیین نتایج پژوهش حاضر می توان به ویژگیهای مشابه سبک هویت اطلاعاتی و فرایند انتخاب شغل اشاره کرد.
Machine summary:
پيش بيني رشد شغلي بر اساس سبکهاي هويت در دانشجويان مراکز آموزشعالي شهر بجنورد علي اکبر سليمانيان ١*، حميد درودي ٢ و زينب گل پيچ 3 چکيده در مفهوم رشد شغلي رهنمودهاي مهمي براي انتخاب شغل و اشتغال ، که يکي از مهم ترين عوامل مؤثر در رشد هويت است ، وجود دارد.
٣. سبک هويت سردرگم /اجتنابي ١٤: اين سبک نماد برخورد طفره آميز با مشکلات Gharaei, Atef) (٢٠٠٣ ,Mohammadian &Wahid, Dejkam و نيز نماد به تأخير انداختن و شانه خالي کردن است که به بهترين نحو به عنوان يک رويکرد موقعيتي در قبال زندگي مشخص ميشود و شامل راهبرد مقابله اي مبتني بر هيجان است (١٩٩٢ ,Berzonsky).
براي نمونه ، ارتباط بين سبکهاي هويت و سلامت روان As ,٢٠٠٣ ,Bossma &Vilioras ) (٢٠٠٨ ,Changizi &cited in Askyan ، ارتباط بين سبکهاي هويت ، اضطراب و دلبستگي (١٩٩٩ ,Sheikhrohani ;٢٠٠٨ ,As cited in Abdi ,١٩٩٩ ,Kroger)، ارتباط بين پايگاههاي هويت و رشد شناختي(٢٠٠١ ,Aqajani)، پيش بيني آماري معناداري تمام ابعاد تاب آوري بر اساس سبک هويت اطلاعاتي (٢٠٠٨ ,Hesampor &Jokar ) و ارتباط سبکهاي هويت و سبکهاي مقابله اي (٢٠٠٥ ,Shahrara &Piri ).
همچنين ، بين رشد شغلي و سبک هويت سردرگم ارتباط آماري منفي و معناداري وجود دارد(٠/١٠- =r و ٠٠٢>p).