Abstract:
دستیابی به نرخ رشد اقتصادی بالا و باثبات از جمله مسائل مهم هر کشور است. به دلیل ارتباط نزدیک رشد اقتصادی و رفاه جوامع، اغلب اقتصاددانان در پی شناخت منابع رشد اقتصادی هستند. بر اساس نظریه های موجود، یکی از منابع مهم رشد اقتصادی، رشد بهره وری کل عوامل (TFP) یا تکنولوژی است و رسیدن به رشد اقتصادی مستمر و پایدار مستلزم نرخ رشد بالای تکنولوژی یا TFP است. در این تحقیق، یک مدل گسترش یافته سولو برای تخمین نرخ های رشد حالت پایدار کشورهای منتخب عضو اوپک توسعه داده شده، که در آن TFP تابعی از دو عامل مهم فرض شده است: 1- باز بودن تجاری؛2- یادگیری از طریق انجام کار. برای تخمین توابع تولید از مدل سازی عام به خاص استفاده کرده ایم. نتایج تحقیق نشان می دهد بالاترین نرخ رشد حالت پایدار به ترتیب مربوط به کشور اندونزی، عربستان، ایران و الجزایر است. ولی نرخ رشد نیجریه و ونزوئلا به طور واضح قابل محاسبه نبوده اند. بر اساس این نتایج، باز بودن تجاری نقش مهمی در بهبود نرخ های رشد عربستان، الجزایر و ایران ایفا کرده و اثر منفی بر نرخ رشد ونزوئلا داشته است؛ با این وجود یادگیری از طریق انجام کار اثری بر نرخ رشد هیچ کدام نداشته است.
Machine summary:
در این تحقیق ، یک مـدل گسترش یافته سولو برای تخمین نرخ های رشد حالت پایـدار کـشورهای منتخـب عـضو اوپـک توسـعه داده شده ، که در آن TFP تابعی از دو عامل مهم فرض شده است : ١- باز بـودن تجـاری ؛ ٢- یـادگیری از طریـق انجام کار.
________________________________________________________________ 1- Rao Bhaskara الگوی تجربی تابع تولید کاب ـ داگلاس با فرض بازده ثابت به مقیاس و با این فرض که بهره وری کل عوامل بستگی به کل ذخیره سرمایه دارد به صورت زیر است (مدل یادگیری حین انجام کار): )به تصویر صفحه مراجعه شود) محصول و نرخ رشد حالت پایدار برای بدست آوردن محصول حالت پایدار و نرخ رشد آن ما از معادله ٤ استفاده می کنیم .
/ نمودار ٥-٤- نرخ رشد محصول و نرخ رشد حالت پایدار الجزایر اندونزی / در تخمین نهایی دو معادله و برای اندونزی ، هیچ کدام از متغیرهای باز بودن تجـاری و یادگیری از طریق انجام کار معنی دار نبودند؛ یا به عبارتی هر دو متغیر در گذر از مدل عام به خاص از الگو حذف می شوند(نتیجه تخمـین در دو معادلـه تقریبـا یکـی اسـت ).
/ نمودار ٥-٥- نرخ رشد محصول و نرخ رشد حالت پایدار اندونزی عربستان در مورد عربستان نیز فقط متغیر باز بودن اثر مثبت و قوی بر نـرخ رشـد حالـت پایـدار داشـته و متغیر یادگیری از طریق انجام کار در تخمین نهایی بی معنی شناسایی شده است .