Abstract:
استفاده از فناوری های شبکه و تکنولوژی اطلاعات به منظور تخصیص منابع سازمان به فروشندگان، تامین کنندگان و به ویژه کارکنان با هدف دستیابی به حداکثر ارزش افزوده، در کسب وکارهای امروزی امری ضروری است. لذا سازمان هایی که در حال پیاده سازی کسب و کار الکترونیکی هستند باید نسبت به آمادگی کارکنان خود برای مواجهه با چهره جدیدی از سازمان به دقت بیاندیشند. با این وجود، این مقاله ساختار آمادگی کارکنان برای پذیرش کسب وکار الکترونیکی و مبانی نظری آن را ارائه می دهد. سپس معیارهای آمادگی کارکنان برای پذیرش کسب وکار الکترونیکی تعریف و مورد ارزیابی و تعدیل قرار می گیرد و در نهایت ابزار سنجش تصحیح شده ای ارائه می گردد. این ابزار و مدل جامع پیشنهاد شده در این تحقیق برای محققان و مدیران علاقه مند به طراحی، اجرا و مدیریت کسب وکارهای الکترونیکی سودمند خواهد بود. به علاوه یافته ها نشان می دهد کارکنانی با تحصیلات بالاتر و سابقه بیشتر کار با کامپیوتر، درک بهتری از منافع آپکا و تمایل بیشتری برای پذیرش آن دارند. همچنین میان خودباوری و آپکا و نیز آپکا و رضایت کارکنان نسبت به کسب و کار الکترونیکی روابط مثبت و معناداری یافت شد.
Machine summary:
لذا سازمانهایی که در حال پیاده سازی کسب و کار الکترونیکی هستند باید نسبت به آمادگی کارکنان خود برای مواجهه با چهره جدیدی از سازمان به دقت بیاندیشند.
بهعلاوه در حین پیاده سازی کسب و کار الکترونیکی، سنجش میزان آمادگی کارکنان برای پذیرش تغییر و نیز تحلیل آن از بعد امکان پذیری تکنولوژیکی حائزاهمیت تلقی میشود.
درک مفهوم آمادگی برای پذیرش کسب و کار الکترونیکیی (آپکا) به عنوان معیار یا شاخص عینی و واقعی، مدیران را کمک خواهد نمود تا کارکنان خود را بهتر دریابند و بر میزان آمادگی آنها بیفزایند.
آماده سازی کارکنان برای تغییر درست همان چیزی است که ما آن را "آمادگی" و دیگر محققان [7] آن را خروج از انجماد نامیدند زیرا پیاده سازی تکنولوژیهای جدید با مدیریت ضعیف میتواند تنها به حداقل نتایج و عدم موفقیت تجاری سازمان منجر شود [26].
با این وجود، توجه دقیق به عوامل بالقوه انگیزشی به منظور درک بهتر آمادگی کارکنان برای کسب و کار الکترونیکی ضروری است.
برگرفته از مدل سیستمهای اجتماعی-فنی اوهارا و همکاران،1999 شکل1- ابعاد آمادگی کارکنان برای پذیرش کسب و کار الکترونیکی معرفی تکنولوژیهای جدید همواره منجر به تغییر شیوههای انجام وظیفه و ساختار سازمانی خواهد شد.
4. ابزارهای مدیریتی لازم برای مراحل مختلف آمادگی کارکنان جهت پذیرش کسب وکار الکترونیکی ارائه شده است.
J. “Building an E-Business Strategy” Information System Journal 17(3), pp.
H. , “Organizational Readiness for Successful Knowledge Sharing: Challenges for Public Sector Managers”, Information Resource Management Journal, 17(2), pp.
A. , “Change Readiness: a Construct to explain Health and Life Transitions”, Journal of Theory Construction and Testing 8(1), pp.