نودگرگونی های نیمه دوم قرن بیستم در المان، در عرصه ی ادبیات تطبیقی، ان را از پرداختن کامل به رابطه متن و مولف، بازداشت و به ان، رویکردی «خواننده محور» داد. پیروان این نظریه، خواهان مشارکت فعال بین متنی که افریننده متن، پدید اورده و برداشت خواننده، به عنوان پذیرنده و مصرف کنند شدند، زیرا برداشت خواننده، به ان اعتبار تازه ای بخشیده است. این برداشت را «دریافت» نام نهاده اند.
نظریه ی «دریافت» که پژواکی از دگرگونی های اجتماعی و اندیشگانی و ادبی در المان غربی خلال دهه شصت قرن بیستم بود، به دریافت خواننده از متن اهمیت می دهد صاحبان این نظریه مفاهیمی را مطرح کردند که ویژه انان بودمانند: افق انتظار، نومیدی افق، تغییر افق، مسافت جمالی، تعامل بین متن و خواننده و خواننده ضمنی. این گفتار سپس ضمن بررسی رابطه بین نظریه ی دریافت و ادبیات تطبیقی، نمونه هایی را به عنوان زمینه های پژوهش براساس ان، ارايه داده است.
Recent developments in the field of comparative literature led to the transition from the "Ideal concern the texts and authors to pay attention to read and receive established and these developments was found over a half second in the twentieth century the Germany. and Followers of this theory Invited the people effective Association between the text written by creator and reader recipient، any real understanding of literature stems from the position the reader in his real place، and rehabilitate him، as the consignee and the future of the text.
This research illustrate the theory that is receiving an echo and social and literary and Intellectual developments in west Germany during the late sixties، and interested to the reader and his role in the completion of the literary text. And also make a critical examination and analysis of the concepts discussed by the theorists that is: receiving the projection horizon، disappointment the horizon، change the horizon، aesthetic distance، the interaction between text and reader، and the reader implied. And examines the relationship between the theories of comparative literature and receive and make a few models to search According to the Theory of reception
Search reached، finally، that the most important Receive models which aroused the attention of their Scholar receive are ones which is practiced by critics of the explanatory and interpretive by literary work activities is foreign.