Abstract:
شعر حسن السنید از مناسبت انقلاب در جامعه، حزب و خیابان، زاده شده است. این امر، پیوند مستقیم بین شعر شاعر و دوره ی بیداری ملی عراق را نشان می دهد؛ برهه ای که فریادهای آزادی خواهان به تدریج راهش را یافت تا فریادهای ضد ذات و ستیزه جو با خودکامگی صدام گردید. در این میان، شاعر با توجه به شرایط پیرامونش با استفاده از نمادپردازی، امکان افشاگری علیه بعثیان و همچنین نشر اندیشه های انقلابی در زمان بحرانی را فراهم کرد.
پژوهش حاضر بر آن است تا میزان به کارگیری عناصر نمادین را در شعر اعتراضی حسن السنید با عنوان های 1. نمادهای برگرفته از طبیعت؛ 2. نمادهای حیوانی؛ 3. نمادهای زمانی؛ 4. نمادهای مکانی خرد و کلان (ساخت انسان)؛ 5. نمادهای ابزاری (ساخت دست)؛ 6. نمادهای جسمانی و روحانی مرتبط با انسان؛ 7. شخصیت های نمادین نیک؛ و 8. شخصیت ها، اقوام، مشاغل و نسبت های نمادین بد، بررسی کند و دلالت ها و دگرگونی های معنایی این مضامین را در قالب جدول هایی به صورت مستند، ارائه دهد. یافته های پژوهش نشان می دهد که نمادهای شاعر، بیشتر متوجه استبداد و پیامدهای آن و دعوت به قیام سراسری است.
Poetry of Alsanyd was born out of the revolution in community، faction and street. This shows a direct link between the poet’s poetry and the period of Iraq’s national awakening، an Era that the cry of freedom seekers gradually finds its way to become an anti-authoritarian and anti-regime turn out against the Saddam’s dictatorship. In this situation، the poet found a way to fighting against the regime، and published his revolutionary ideas using symbolism and minding the situation of his country.
This study tries to review the usage of symbolic elements in the defiance poetry of Alsanyd under the following titles: 1. Natural-based symbols; 2. Zoological symbols; 3. Time symbols; 4. Major and minor locative symbols (man-made); 5. Tool symbols (hand-made);
6. Human-related physical and spiritual symbols; 7. Symbolic good characters; and 8. Symbolics of iconic bad characters، races، jobs، and labels. The paper futher presents the implications and semantic changes in symbols in the form of tables. The findings of this research show that the poet’s symbols often return to the tyranny and its consequences، and call for a national rebellion.