Abstract:
فروپاشی شوروی در اروپا و در پی آن وقوع بحران های ناشی از آن در شرق اروپا و حوزه بالکان از
یک سو و از سوی دیگر ناتوایی اروپا در مهار این بحران ها هر چه بیشتر از قبل ضعف اروپا در حوزه
مدیریت بحران را نشان داد که ریشه در عدم وجود یک ساختار تصمیم گیری منسجم سیاسی و امنیتی
داشت. همین امر زمینه ای برای کشورهای حوزه جغرافیایی اروپا فراهم آورد تا علاوه بر خروج از چتر
حمایتی آمریکا، نقش بیشتری نیز در حوزه جغرافیایی خود بر عهده گیرد. رویکردی که با کاهش معقول
در وابستگی سیاسی و امنیتی اروپا به امریکا شروع شد. به گونه ای که حتی مورد تشویق دولت آمریکا
نیز قرار گرفت. فرایندی که در نهایت منجر به یک سیاست خارجی و امنیتی مشترک و رکن سیاست
امنیتی و دفاعی مشترک شد. در این مقاله تلاش خواهد شد تا زمینه ها و تصمیماتی که منجر به
شکل گیری سیاست امنیتی و دفاعی مشترک در اروپا شد مورد بررسی قرار گیرد. می توان ویژگی
اصلی سیاست مورد نظر را تصمیم گیری و مدیریت بحران در ترتیبات امنیتی حوزه جغرافیایی اروپا در
صورتی که ناتو و امریکا نخواهند در بحران مذکور شرکت داشته باشند، دانست
The Collapse of the Soviet Union and following crises in the East Europe and
Balkan area on one hand, and Europe inability to handle and manage the crises
on the other hand, were indicating the lack of a coherent political and security
Decision making structure. This made European countries to refuse U.S.
political and security supports and play a better role in their geographical area.
The process finally led to a common foreign policy as a basis for a common
security and defensive policy. The main character of this policy is the efficient
role of Europe in managing security arrangements in its geographical area in
absence of NATO and U.S. during any crises
Machine summary:
◊ ٦ فصلنامه تخصصی علوم سیاسی / شماره دوازدهم / پاییز ١٣٨٩ بخش اول : امنیت از طریق ناتو و شاخه اروپایی آن در فاصله زمانی ١٩٦٠-١٩٧٠، شاهد ارائه طرحی از سوی کمیسیون فوشه (در سال ١٩٦٠) در زمینه کمک به «اروپای مستقل از لحاظ سیاسی با سیاست دفاعی و توانایی متکی به خود» هستیم (١٩ : ١٩٩٩ ,Beker) که تلاش ها برای ایجاد اتحاد سیاسی از طریق برنامه های فوشه در سال ١٩٦٢ با مخالفت هلند، بلژیک و حتی آلمان غربی که تشکیل کمیسیون دائمی دفاعی (طرح پیشنهادی کمیسیون فوشه )را تهدیدی نسبت به ناتو می دیدند با شکست مواجه شد، به طور کلی از این طرح (هسته دفاعی اروپایی ) تا اوایل دهه ١٩٧٠ صرف نظر شد.
(جنت ، ١٣٨٤: ٨٩) ◊ ١٠ فصلنامه تخصصی علوم سیاسی / شماره دوازدهم / پاییز ١٣٨٩ بخش دوم : امنیت از طریق اتحادیه اروپا الف ) اتخاذ یک سیاست خارجی و امنیتی و دفاعی مشترک EU این دوره شامل سال های ١٩٨٩ تا ٢٠٠١ می شود.
(سعید کلاهی ، ١٣٨٢: ١٢١) 1 -Rapid Reaction Force (RRF) فصلنامه تخصصی علوم سیاسی / شماره دوازدهم / پاییز ١٣٨٩ ١٩◊ از این رو فاجعه بوسنی و درس های تلخ آن بود که فرانسه و انگلیس را به تشکیل نیروهای مشترک و امضای اعلامیه سنت مالو در پایان سال ١٩٩٨ و رفع تفاوت های خود و وضع دفاع اروپایی در حرکتی طراحی شده برای ارائه خودگردانی و اعتبار به اتحادیه اروپا، وادار کرد و همکاری نظامی اروپا را افزایش داد.