Abstract:
غالب دهلوی معروفترین سخن سرای قرن سیزدهم هـ.ق . در هند است . در آن سرزمین او را لسان الغیب و شهنشاه سخن می نامند. غالب ٣٣٤ غزل فارسی خود را در ٢٠ وزن سروده است ؛ ٨٥ درصـد غـزل هـای او در شـش وزن پرکاربرد کل غزل فارسی و غزل سبک هندی است . به این ترتیب ، بیشتر غزل های غالب مطابق معیار و شـیوه هـای معمول زمان است ؛ اما از اوزان کم کاربرد نیز در غزل خود بهره گرفته است . قالب غزل با توجه به ماهیت آن پیونـد عمیق تری با موسیقی دارد و نقش وزن در آن برجسته تر از دیگر قالب هاست و ما در این مقاله سعی داریـم تـا بـه معرفی آماری اوزان غزل های غالب بپردازیم . بحرهای مضارع ، مجتث ، رمل و هزج پرکاربردترین اوزان غـزل او را شامل می شود. وزن های کوتاه در غزل غالب کمتر استفاده شده است . از ویژگی های اوزان مورد علاقه او بلنـدبودن ، ثقیل بودن و قابلیت تقسیم به دوپاره است . وزن فاعلات مفعولن فاعلات مفعولن تنها وزن نادر غزل غالـب اسـت که ٤ غزل را به این وزن سروده است .
Ghalib Dehlavi is considered as the best-known thirteenth century Indian poet. This Muslim writer and researcher, originally is from Touran with Eibak Turk ancestors. Mirza Asad ollah Ghalib Dehlavi is a pioneer of new styles in Urdu poetry. His poems are written in Urdu as well as Persian. Apart from his elaborate prose, Dehlavi’s odes and lyrics denote the poet’s noble thoughts and lofty nature. In spite of such traits and amazing proficiency in writing Persian poems, though a non-Persian speaker, the man has remained unknown or ignored in Iran. The present paper seeks to make orientations to Ghalib Dehlavi by examining the meters of his Ghazels.
Making references to the Indian style, the paper offers a typology and a computational account of meters as used in Ghalib’s poems. It is found that 20 different meters are employed to versify a totality of 334 ghazels of which 85 percent are in only six meters. These six happen to be so frequently used in Persian too.
The most frequent meter used by Ghalib is ‘mafoolon faelaton mafaelon faelon’. Highly employed in Persian ghazels too, this meter is so capable of expressing the intended concepts. ‘Mafaelon faalaton mafaelna falon’ is another meter of his interest used more frequently in his anthology than in Persian poetry. The meter ‘mafoolon mafaelon mafaelon faolon’, vastly used by Saadi and Hafiz, also appeals to Ghalib.
Ghalib’s application of the octave meters ‘ramal’ and ‘hazaj’, which sound so grave in Persian, suggests his tendency for the Indian style in poetry. However, the rise and fall in the frequency of certain meters in his Divan (complete works) may be viewed as an indication of a retreat from his previously practiced literary style. The only rare meter in Ghalib’s poems is ‘faelaton mafoolon faelaton mafoolon’ first tried in Attar’s ghazels. This meter has also been tried by Hafiz, Khajou Kermani, Saeb, Kalim, Feyz Kashani, and Bidel Dehlavi. The meter has given a stylistic flavour to Ghalib’s poems. Length, gravity, and divisibility into two pieces characterize the meters popular with him. The average frequency of these meters in his poems is higher than that in the Indian style.
Machine summary:
"در این پژوهش غزل های غالب از منظر وزن مورد بررسی قرار گرفته است و تنوع اوزان غزل های او از لحاظ آمـاری معرفی می گردد و نوع وزن هایی که غالب در غزلیات خود استفاده نموده با توجه به سبک هندی بررسی می شود.
بحر رجز مثمن سالم از وزن های ثقیل شعر فارسی محسوب می شود و با وجود آن که در سبک هنـدی زیـاد مـورد استقبال قرار نگرفته است ، غالب به کاربرد آن تمایل داشته و پنج غزل خود را در این وزن سروده که با توجه بـه میـزان آن در سبک هندی این تعداد قابل توجه است .
خانلری در پژوهش عالمانه ای که تحت عنوان (تحقیق انتقادی در عروض فارسـی و چگـونگی تحـول اوزان غـزل ) نموده اند ٢٠٩٩٦ غزل فارسی را از دیوان های ٥١ شاعر مربوط به آغاز قرن ششم تا پایان قرن سیزدهم را مورد مطالعـه قرار داده است و نسبت درصد استعمال هر یک از اوزان را در غزلیات آنان و سیر تحول و موارد کاربرد وزن هـا را بـاز نموده اند (خانلری ، ١٤٧:١٣٧٢به بعد).
( به تصویر صفحه مراجعه شود) باتوجه به جدول در می یابیم که غالب نیز مانند دیگر شاعران سبک هندی به استفاده از اوزان کوتاه تمایل کمتری داشـته است و تنها ٥/١ درصد غزل های خود را در وزن های کوتاه سروده است .
وزن یازدهم که به نظر خانلری از وزن های بلند ثقیل محسوب می شود در غزل غالب از میزان آن در سبک هندی بـه میزان قابل توجهی بیشتر است ، اما از میزان متوسط کل اندکی کمتر است ."