Abstract:
اهداف: آمادگی هیجانی و روانی میتواند از طریق تاثیر بر کیفیت ارتباط بین همتیمیها و درک احساسات متقابل در زمان مسابقه، نقش بسزایی در تصمیمگیری درست و بهموقع، اجرای صحیح عملکرد، افزایش روحیه و انگیزش ورزشکاران داشته باشد. این پژوهش با هدف بررسی و مقایسه سطح هوش هیجانی والیبالیستهای جانباز و معلول با والیبالیستهای غیرمعلول و بررسی رابطه آن با بازیهای ملی انجام شد.
مواد و روشها: پژوهش میدانی حاضر روی 46 والیبالیست جانباز و 58 والیبالیست غیرجانباز لیگ برتر که در مسابقات لیگ برتر والیبال ایران در سال 91-1390 شرکت داشتند با استفاده از نمونهگیری بهروش تصادفی ساده انجام شد. بهمنظور ارزیابی هوش هیجانی ورزشکاران، از پرسشنامه هوش هیجانی سیبریاشرینگ که 5 خرده مقیاس خودآگاهی خودکنترلی، خودانگیزی، همدلی و مهارتهای اجتماعی را مورد ارزیابی قرار میدهد استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آمار توصیفی و آزمون Tمستقل بهمنظور مقایسه خرده مقیاسهای هوش هیجانی بین 2 گروه والیبالیستهای جانباز و معلول و والیبالیستهای غیرمعلول و ضریب همبستگی پیرسون به منظور بررسی میزان همبستگی بین هوش هیجانی با تجربه بازی ملی استفاده شد.
یافتهها: بین خرده مقیاسهای خودکنترلی (003 /0=p؛ 54/ 3=t)، همدلی (016/ 0=p؛ 76/ 2=t) و مهارتهای اجتماعی (024/ 0=p؛ 41/ 3=t) تفاوت معنیداری بین 2 گروه وجود داشت. سابقه بازی ملی همبستگی مستقیم و معنیداری با مهارتهای اجتماعی (016/ 0=p؛ 26/ 0=r) و خودکنترلی (004/ 0=p؛ 21/ 0=r) داشت.
نتیجهگیری: برخورداری از هوش هیجانی بالا در اجرای بهینه مهارتهای ورزشی تاثیر دارد.
Aims: Emotional and mental preparedness can play an important role in making correct and timely decisions، proper performance implementation، increase morale and motivation of the athletes through effect on the quality of the relationship between the teammates and understanding the mutual emotions during competition. This study aimed to investigate and compare the level of emotional intelligence of the veteran and disabled volleyball players with non-disabled volleyball players and its correlation with national games. Materials & Methods: The present field study was done on 46 veteran and disabled volleyball players and 58 non-disabled volleyball players participated in the Iran Volleyball Super League Competition in 2011-12 who were selected by simple random sampling. In order to evaluate the athletes'' emotional intelligence، Cibria Shearing emotional intelligence questionnaire was used. The questionnaire evaluated five subscales including self-awareness، self-control، self-motivation، empathy and social skills. For data analysis، descriptive statistics and independent T-test were used to compare the subscales of emotional intelligence of the two groups. Pearson''s correlation coefficient was used to assess the correlation between emotional intelligence and the national game experience. Findings: There was a significant difference between self-control (p=0.003; t=3.54)، empathy (p=0.016; t=2.76) and social skills (p=0.024; t=3.41) subscales between two groups. The national games number had a significant correlation with social skills (p=0.016)، and self-control (p=0.004). Conclusion: High emotional intelligence has effect on optimal performance of sports skills.