Abstract:
هدف: هدف از این پژوهش دستیابی به کیفیت مطلوب در خدماترسانی کتابخانههای دیجیتال دانشگاهی با استفاده از ابزار دیجیکوال است. روش تحقیق: این تحقیق کاربردی و ماهیت آن تحلیلی - پیمایشی است. جامعۀ آماری آن کاربران عضو کتابخانۀ دیجیتال دانشگاه تهران در سه گروه استادان (600 نفر)، دانشجویان (2300 نفر) و کتابداران (1100 نفر) هستند و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده و برای تحلیل از آزمون ویلکاکسون و تی زوجی استفاده شده و مؤلفهها با آزمون فریدمن رتبهبندی شده است. یافتهها: شکاف کیفیت خدمات بین وضعیت موجود و مطلوب در مؤلفههای قابلیت کاوش (75/0)، پوشش موضوعی و قابلیت استفاده (07/1)، دسترسپذیری (12/1)، قابلیت اطمینان (17/1)، دقت و صحت (22/1)، سازمانیافتگی (35/1)، قابلیت اعتبار (47/1)، قابلیت مرور (8/1)، پیوندهای فعال (91/1)، رضایتمندی (19/2) و خودکفایی(30/2) بهترتیب افزایش را نشان میدهد. نتیجهگیری: در مؤلفههای قابلیت کاوش، پوشش موضوعی و قابلیت استفاده، کمترین شکاف و در خودکفایی، پیوندهای فعال و رضایتمندی بیشترین شکاف بین دو وضعیت موجود و مطلوب وجود دارد.
Machine summary:
پس ايـن پرسـش مطـرح مـيشـود کـه آيـا خدمات رساني کتابخانۀ ديجيتال دانشگاه تهران در مقايسۀ بـا ابـزار ديجـيکـوال از منظـر کـاربران ازکيفيت مطلوبي برخوردار است ؟ و نيز اين فرضيه مطرح ميشود که بين سطح ادراک کـاربران و سطح انتظارات آنها از کيفيت خدمات کتابخانۀ ديجيتال دانشگاه تهران شکاف کمي وجود دارد و خدمات موجود در هريک از شاخص هاي ابزار ديجيکوال ، انتظارات کاربران را برآورده ميکند.
در جمع بندي تحقيقات فوق مشاهده ميشود کاربردهايي که توسط هـال (٢٠١١) بـراي ابـزار ديجيکوال بيان شده و ابعادي که در جلب رضايت کاربران در پژوهش هاي لواري (٢٠٠٦) تعيين شده است ، در به کارگيري اين ابزار براي اندازه گيري شکاف بين کيفيت خدمات از منظر کاربران و سطح انتظارات به منظور ارتقاي کيفيت خدمات در جلب رضايت کاربران مورد نظـر بـوده انـد و همچنين مطالعات کريليدو و همکاران (٢٠٠٧)، جيان هوا (٢٠١٠)، کريليـدو و همکـاران (٢٠١١)، ناييج و همکاران (١٣٩١) با هدف ارزيابي کيفيت خدمات کتابخانۀ ديجيتـال مطالعـات متمرکـزي داشتند و مؤلفه هاي ديجيکوال را در مقايسه بـا عملکـرد کتابخانـۀ ديجيتـالي بـه کـار گرفتـه انـد و قوت ها و ضعف هاي مورد مطالعه را مشخص کرده اند.
درصد فراواني نمونه به تفکيک جنسيت ، مقطع تحصيلي و سن (به تصویر صفحه مراجعه شود) پرسش اول : شکاف بين خدمات موجود و مطلوب در مؤلفه هـاي"تعامـل سيسـتم و کـاربر" کتابخانۀ ديجيتال دانشگاه تهران بر اساس الگوي ديجيکوال از ديدگاه کاربران چقدر است ؟ براي پاسخ به اين پرسش ميانگين و انحراف معيار و سپس آزمون تي زوجي مؤلفه هاي بعـد تعامـل سيستم و کاربر در جدول ٢ بررسي شده است .