Abstract:
هدف تحقیق حاضر، بررسی میزان به کارگیری روشهای تدریس مبتنی بر روی کرد سازندهگرایی در بین اعضای هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران است. روش تحقیق مطالعهی حاضر، توصیفی- پیمایشی است. جامعهی آماری پژوهش را اعضای هیات علمی و دانشجویان گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران تشکیل میدهند. به منظور بررسی میزان به کارگیری روشهای تدریس مبتنی بر سازنده گرایی با دو روش پیمایش و مشاهده و با ابزار پرسشنامه محقق ساختهی 42گویه ای و چک لیست محقق ساختهی 42 گویهای به بررسی دیدگاه دانشجویان و مشاهدهی کلاس درس اعضای هیات علمی گروه مورد نظر پرداخته شد. نمونهگیری در بخش مشاهده، کلاسهای درس تمام اعضای هیات علمی گروه و نمونهگیری در بخش پیمایش به صورت نمونهگیری تصادفی طبقهای انجام شد. دادههای گردآوری شده از پرسشنامه و چک لیست با روش کمی و با استفاده از نرم افزار(spss) و با استفاده از آزمونهایتی تکنمونهای و تی مستقل، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان داد که اعضای هیات علمی گروه یادشده از روشهای تدریس مبتنی بر روی کرد سازندهگرا بهره نمیگیرند و بهصورت سنتی تدریس میکنند. تدریس استادان در مقطع کارشناسی ارشد نسبت به کارشناسی سازندهگراتر است، گر چه تفاوت تنها در شاخص «مشارکت» بهصورت معنادار است.هم چنین تفاوت معناداری بین دیدگاه مشاهدهگران و دانشجویان از میزان به کارگیری این روی کرد در کلاس درس مشاهده شد و مشاهدهگران در مقایسه با دانشجویان قائل به تدریس سازندهگراتر در کلاسهای موردنظر بودند.هدف تحقیق حاضر، بررسی میزان به کارگیری روش های تدریس مبتنی بـر روی کرد سازنده گرایی در بین اعضای هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشـگاه مازندران است . روش تحقیق مطالعه ی حاضر، توصیفی- پیمایشی است . جامعـه ی آماری پژوهش را اعضای هیات علمی و دانشجویان گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران تشکیل میدهند. به منظور بررسی میزان به کارگیری روش های تدریس مبتنی بر سازنده گرایی با دو روش پیمایش و مشاهده و با ابزار پرسش نامه محقق ساخته ی ٤٢ گویه ای و چک لیست محقق ساخته ی ٤٢ گویه ای به بررسی دیدگاه دانشجویان و مشاهده ی کلاس درس اعضای هیات علمی گروه مورد نظر پرداخته شد. نمونه گیری در بخش مشاهده ، کلاس های درس تمام اعضـای هیـات علمـی گروه و نمونه گیری در بخش پیمایش به صورت نمونه گیری تصادفی طبقه ای انجام شد. داده های گردآوری شده از پرسش نامه و چـک لیسـت بـا روش کمـی و بـا استفاده از نرم افزار(spss) و با استفاده از آزمون هـای تـی تـک نمونـه ای و تـی مستقل ، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشـان داد کـه اعضـای هیات علمی گروه یادشده از روش های تدریس مبتنی بر روی کرد سازنده گرا بهره نمیگیرند و به صورت سـنتی تـدریس مـیکننـد. تـدریس اسـتادان در مقطـع کارشناسی ارشد نسبت به کارشناسی سازنده گراتر است ، گر چه تفـاوت تنهـا در شاخص «مشارکت » به صورت معنادار است . هم چنین تفاوت معناداری بین دیدگاه مشاهده گران و دانشجویان از میزان به کارگیری ایـن روی کـرد در کـلاس درس مشاهده شـد و مشـاهده گـران در مقایسـه بـا دانشـجویان قائـل بـه تـدریس سازنده گراتر در کلاس های موردنظر بودند.
Machine summary:
بررسی کاربرد روش تدریس مبتنی بر روی کرد سازنده گرایی در آموزش عالی: مطالعه موردی گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران سیروس منصوری * دکترمرتضی کرمی ** میمنت عابدینی بلترک *** چکیده هدف تحقیق حاضر، بررسی میزان به کارگیری روش های تدریس مبتنی بـر روی کرد سازنده گرایی در بین اعضای هیأت علمی گروه علوم اجتماعی دانشـگاه مازندران است .
به منظور بررسی میزان به کارگیری روش های تدریس مبتنی بر سازنده گرایی با دو روش پیمایش و مشاهده و با ابزار پرسش نامه محقق ساخته ی ٤٢ گویه ای و چک لیست محقق ساخته ی ٤٢ گویه ای به بررسی دیدگاه دانشجویان و مشاهده ی کلاس درس اعضای هیأت علمی گروه مورد نظر پرداخته شد.
نتایج تحقیق نشـان داد کـه اعضـای هیأت علمی گروه یادشده از روش های تدریس مبتنی بر روی کرد سازنده گرا بهره نمیگیرند و به صورت سـنتی تـدریس مـیکننـد.
آیا بین دیدگاه مشاهده گران و پاسخ گویان (دانشجویان ) در ارتباط بـا میـزان بـه کـارگیری تدریس مبتنی بر سازنده گرایی استادان تفاوت معناداری وجود دارد؟ روش شناسی تحقیق روش پژوهش پژوهش حاضر از نوع توصیفی_ پیمایشی می باشد و به بررسی میـزان بـه کـارگیری تـدریس مبتنی بر سازنده گرایی در گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران میپردازد.
An Instructional Design Framework for Authentic learning Environments, Educational Technology Research and Development.