Abstract:
زمینه و هدف: در دهه های اخیر به مسائل مربوط به بهداشت روان دانشجویان بیش از پیش توجه شده است، از آن رو که دانشگاه ها محیط هایی ارزش یابی کننده هستند، لذا مسئله ای که ممکن است در شرایط ارزشیابی محقق شود، کمال گرایی است. هدف این پژوهش بررسی رابطه بین کمال گرایی با حرمت خود دانشجویان دختر مصوب و دوره های فراگیر تحت آموزش دانشگاه علوم انتظامی است. روش: این پژوهش از نوع همبستگی است .جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دختر مشغول به تحصیل در(دوره مصوب و فراگیرتحت آموزش ) بودند که از این تعداد 81 نفر از دانشجویان دختر مصوب و 82 نفر از دانشجویان دختر دوره های فراگیر تحت آموزش (مجموعا 163 نفر) در سال تحصیلی 1389-1390 به صورت تصادفی انتخاب شدند و به کلیه گویه های پرسش نامه کمال گرایی تری شورت (1995) و حرمت خود کوپر اسمیت (1967) پاسخ دادند. یافته ها: با اسفاده از ضریب همبستگی پیرسون مشخص شد که بین کمال گرایی و حرمت خود در هر دو گروه دانشجویان دختر مصوب و دوره های تحت آموزش (فراگیر) ارتباط معناداری در سطح 01/0 < P وجود دارد. علاوه براین تحلیل واریانس چند متغیری تفاوت معناداری را بین دو گروه در کمال گرایی و حرمت خود در سطح 01/0 < P نشان داد. نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش حاضر دانشجویان مصوب از کمال گرایی مثبت و حرمت خود بیشتری در مقایسه با دانشجویان تحت آموزش (فراگیر) برخوردارند. بنابراین باید در خصوص بهبود متغیرهای فوق در گروه دانشجویان فراگیر تدابیری اندیشیده شود.
Machine summary:
هدف این پژوهش بررسی رابطة بین کمال گرایی با حرمت خود دانشجویان دختر مصوب و دوره های فراگیر تحت آموزش دانشگاه علوم انتظامی است .
یافته ها: با اسفاده از ضریب همبستگی پیرسون مشخص شد که بین کمال گرایی و حرمت خود در هر دو گروه دانشجویان دختر مصوب و دوره های تحت آموزش (فراگیر) ارتباط معناداری در سطح ٠/٠١ < P وجود دارد.
Ashby & Rice نتایج مطالعه پارک ، پاول هپنر و لی ١ (٢٠١٠) بر روی ٥٠٨ دانشجوی اهل کره نشان داد که کمال گرایی منفی با حرمت خود پایین رابطة معنادار دارد و منجر به آشفتگی ٢ جسمانی در دانشجویان می گردد.
زیرا شغل پلیسی در ارتباط با افراد و جامعه شکل گرفته است که علاوه بر مهارت ها و آموزش های لازم در این زمینه نیاز به ویژگی هایی نظیر احساس کفایت و توانمندی و بهره گیری بهینه از این ویژگی ها، موجبات موفقیت در عملکرد شغلی و اجتماعی آنان می گردد؛ بنابراین پژوهش حاضر ضمن بررسی فرضیه های زیر به دنبال پاسخ به این سؤال است که آیا بین کمال گرایی مثبت و منفی ، و حرمت خود دانشجویان مصوب و دوره های تحت آموزش (فراگیر) تفاوت وجود دارد؟ فرضیه ها: • بین کمال گرایی با حرمت خود در دانشجویان مصوب رابطه معنادار وجود دارد.
سوال پژوهش : آیا بین کمال گرایی مثبت و منفی ، و حرمت خود دانشجویان مصوب و دوره های تحت آموزش (فراگیر) تفاوت وجود دارد؟ جدول ٤.
Maladaptve Coping and Self-esteem as Mediators Between Perfectonism and Psychological Distress.