Abstract:
آیات تطهیر، مباهله ، مودت ، تبلیغ و... به نوعی جلوه گر تقـدیر خداونـد از اهـل بیـت (ع ) اسـت . زندگی علمی حضرت زینب (س ) زاویه ای است که نیاز به واکـاوی و تحلیـل دقیـق تـری دارد؛ زیـرا دربارة این خاندان گفته شده : «ان هولاء ورثوا العلم و الفصاحه زقوا العلم زـا». حضـرت زینـب (س ) علاوه بر علم لدنی، تمام شرایط یک راوی موثق را در حد کمال داراسـت . بـدین لحـاظ ، بـه او (س ) عالمه گفته اند. همچنین علم پیشگویی حوادث را نیز دارا میباشد، چنان که کیفیت شهادت خـود را پیشگویی کرد. صفت دیگر ایشان (ع ) عقیله است که ابن عباس به او داده است . همچنـین مفسـری بیبدلیل است ؛ زیرا خطبه های آن حضرت (س ) آکنده از آیات قرآنی است .
Machine summary:
این مقاله بر آن است تا با تکیه به قراینی در زندگی ایشـان ، مقـام و جایگـاه علمـی حضـرت را واکاوی کند که توصیف حضرت به «عالمۀ غیر معلمۀ و فهمۀ غیـر مفهمـه » از جانـب امـام معصـوم ، حضرت زین العابدین (ع )، بر چه اساسی بود؟ چرا امام حسین (ع ) اسرار امامت و نیابت ولایت معصوم را به ایشان واگذار فرمود؟ آیا حضرت زینب (س ) ازعلم لدنی که خاص انبیاء و امامان معصوم اسـت ، بهره مند بود؟ جایگاه علمی و آموزشی ایشان در جامعه چگونه بود؟ و نیـز چـرا دشـمن در توصـیف زینب و خاندانش ، به علم آنها تکیه میکند؟ جایگاه علمی حضرت زینب (س ) برای حضرت زینب (س ) القاب علمی گوناگونی ذکر نموده اند که عبارتند از: «عالمۀ غیـر معلمـۀ: دانای نیاموخته »، «فهمۀ غیر مفهمۀ: فهمیده بیآموزگـار»، «نائبـۀ الزهـراء: جانشـین حضـرت زهـرا، سلام الله علیها»، «عقیلۀ النساء: خردمند بانوان »، «سیدة العقائـل : بـانوی بـانوان خردمنـد»، «سـلالۀ الولایۀ: فشرده ، خلاصه و چکیدة ولایت »، «ولیدة الفصاحۀ: زادة شیواسخنی»، «عقیلۀ خـدر الرسـالۀ: خردمند پرده نشینان رسالت »، «بلیغۀ: سخنور رسا»، «فصیحۀ: سخنور»، «صدیقۀ الصغری: راسـتگوی کوچک (در مقابل صدیقه کبری سلام الله علیها)»، «الموثقۀ: بانوی مورد اطمینان »، «عقیلۀ الطالبین : بانوی خردمند از خانـدان حضـرت ابوطالـب (و در بـین طالبیـان )»، «الفاضـلۀ: بـانوی بافضـیلت »، «الکاملۀ: بانوی تام و کامل »، «عقلیۀ الوحی: بانوی خردمنـد وحـی»، «عقیلـۀالنبوة : بـانوی خردمنـد پیامبری»، «ربیعۀ الفضل : پیش زادة فضیلت و برتری»، «عقلیـۀ القـریش : بـانوی خردمنـد قـریش »، «سلیلۀ الزهراء: چکیده و خلاصـۀ حضـرت زهـرا، سـلام الله علیهـا»، «آیـۀ مـن آیـات الله : نشـانی از نشانه های خداوند» (ر.