Abstract:
وندیداد یکی از بخش های پسین اوستای نو است که درباره انتساب آن به زمان زرتشت پژوهندگان، همداستان نیستند. حمورابی، در حدود 1850 قبل از میلاد در بین النهرین به حکومت رسید. دستور های وی، یکی از قدیمی ترین قانون نامه های جهان است و در شمار صد واقعه عظیمی است که جهان را متحول ساخته است. دین یهودیت از آن جهت که در هزاره دوم پیش از میلاد، دین را مبنای قانون و اصول اخلاقی قرار داده، منحصر به فرد است.این مقاله به تطبیق احکام و قوانین کیفری قانون حمورابی، احکام یهودیت و وندیداد از لحاظ حقوقی پرداخته و شباهتها و تفاوتها و اقتباسات آنها از یکدیگر را می نمایاند و همچنین مواردی مانند توبه، بهشت و جهنم و بخشش گناهان را که بیشتر به جنبه های دینی مربوط است، بیان می کند. اخلاق پزشکی، داوری خواستن از غیب، توبه، مستثنیات دین، محیط زیست، طلاق، مهریه، رباخواری، بردگی و مجازات حیوانات از جمله موضوعاتی است که با روش پژوهش توصیفی، تطبیقی و تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است. بنابر یافته این مقاله، گرچه پایتخت ساسانیان میانرودان بوده و می بایست قانوننامه رسمی آنان (وندیداد) بیشتر با مقررات حمورابی همنوا باشد، ولی شگفتا، میزان مشابهت های تورات با قانون نامه حمورابی بیش از شباهت قانون نامه حمورابی با وندیداد است و حتی در برخی موارد حکمی از تورات لفظا با قانونی از قانون حمورابی همانند است.
Vandidad is considered to be one of the last parts of new Avesta. Investigators have argued that this book is written in the time of Zoroaster (1200-1000 B.C). However، they have not agreed about
the precise date. About 1850 B.C in Mesopotamia، Hammurabi became the king of the Babylonian Empire. His orders، one of the oldest codes of the world، are presumed to be one of the one
hundred great events which changed the world. Judaism is unique in that it considers religion as the basis of law and moral codes in the second millennium BC. This article compares criminal laws in
Hammurabi، Judaism and Vendidad codes from legal perspectives. Similarities، differences and adaptations of these three codes are indicated. Topics such as Medical ethics، asking for judgment of the unseen، repentance، exceptions of liability، environment، divorce، dowry، usury، slavery، punishment of animals have been examined through descriptive، comparative and analytical method. The findings of this study shows although the capital of Sasanian was Mesopotamia and thus their official codes (Vendidad) were supposed to correlate with codes of Hammurabi، unexpectedly، codes of Hammurabi are more similar to codes of Torah than those of Vendidad. Even some words of Torah were similar to those in Hammurabi.
Machine summary:
این مقاله به تطبیق احکام و قوانین کیفری قانون حمورابی ، احکـام یهودیـت و وندیـداد از لحاظ حقوقی پرداخته و شباهت ها و تفاوت ها و اقتباسات آنها از یکدیگر را می نمایاند و همچنین مواردی مانند توبه ، بهشت و جهنم و بخشش گناهان را که بیشتر به جنبه های دینی مربـوط اسـت ، بیـان مـی کنـد.
تفاوت های گونه های کیفری ١- در قانون نامۀ حمورابی دیده نمی شود که اگر کسی جرمی را مرتکب شد، هر چند خیلی جرم سنگینی باشد بدون مراجعه به قاضی و دادرس مجرم مجازات شود، امـا در وندیـداد در مواردی که حکم به مرگ ارزانی شده است ، این گناهکاران را مـی تـوان هرجـا یافـت بـدون مراجعه به قاضی و دادرس به قتل رساند که به آن پشوتنو یا تناپوهر می گوینـد.
٢- در قانون حمورابی شمار تازیانـه هـا قابـل اجراسـت ، و تعـداد مشخصـی دارد امـا در وندیداد در برخی از موارد اغراق آمیز است ؛ برای مثال ، بنابرفرگرد١٤ بندهای ٢-١: کسی که سگ آبی را- سگی که از هزار سگ نرینه و هزار سگ مادینه زاده شده است - چنان بزند کـه جان از تن وی جدا شود، پادافره گناهش چیست ؟ اهوره مزدا پاسخ داد: باید ده هزار تازیانـه با اسپهه -اشترا، ده هزار تازیانه با سروشو-چرن بدو بزنند.