Abstract:
هوش هیجانی و خلاقیت از عوامل موثر و تعیین کننده در برآیندهای زندگی واقعی مانند موفقیت در مدرسه و تحصیل، موفقیت در شغل و روابط بین فردی و به طور کلی در کنش وری سلامت هستند. پژوهش حاضر با هدف مقایسه هوش هیجانی و خلاقیت دانش آموزان تیزهوش و دانش آموزان با هوش متوسط انجام شده است.طرح پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسه ای است. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان مقطع دبیرستان شهرستان دامغان در سال تحصیلی 93-1392 بود که از بین آنها نمونه ای به حجم 60 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند (30 دانش آموز تیزهوش و 30 دانش آموز با هوش متوسط). شرکت کنندگان به مقیاس های خلاقیت (عابدی، 1363) و هوش هیجانی ( بار- ان، 1999) پاسخ دادند.
یافته ها: نتایج آزمون تی مستقل نشان داد که هوش هیجانی و خلاقیت (به جز مولفه انعطاف پذیری) دانش آموزان تیزهوش به طور معناداری بیشتر از دانش آموزان با هوش متوسط است (05/0> P) با استفاده از برنامه های آموزشی مربوط به هوش هیجانی و چگونگی پرورش خلاقیت به دانش آموزان با هوش متوسط، می توان عملکرد این دانش آموزان را بهبود بخشید.
Background and purpose: Emotional intelligence and creativity are among effective factors in real life outcomes such as academic achievement، business success، successful interpersonal relationships، and general mental health. Present study aimed to compare emotional intelligence and creativity in gifted students and students with average intelligence.
Method: present research was a descriptive study with casual-comparative design. Study population consisted of all the high school students who were studying in the schools of Damghan in 1392-93 academic year. Sample consisted of 60 students that were selected using convenient sampling method (30 gifted students and 30 students with average intelligence) and completed Creativity Scale (Abedi، 1984) and Emotional Intelligence Test (Bar-On، 1999).
Results: results of independent sample t test indicated that comparing students with average intelligence، gifted students gained significantly higher scores on emotional intelligence and creativity (except the flexibility subscale) (p < 0.05).
Conclusion: the performance of students with average intelligence can foster through administering effective training programs on emotional intelligence and creativity. The implications are discussed further in the paper.