Abstract:
یکی از عوامل اثرگذار بر استفاده از فناوری جدید (همراه بانک)، سودمندی درک شده از سوی کاربران آن فناوری است. در این پژوهش با تمرکز بر ابعاد سومندی درک شده یعنی سهولت کاربرد، سرعت و کارایی، شکل فیزیکی تلفن همراه و هزینه استفاده، به تعیین اولویت و اهمیت این ابعاد و شاخص های آن ها پرداخته شده است. از این رو جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان دانشگاه های تهران در نظر گرفته شده است. داده های لازم از طریق پرسشنامه 16 سوالی از 402 نفر که به روش نمونه گیری غیر احتمالی از نوع در دسترس انتخاب شدند، گردآوری شد. جهت آزمون فرضیه، از آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج نشان داد که این ابعاد از لحاظ اهمیت و اولویت با یکدیگر تفاوت معناداری دارند و در میان آن ها بعد سرعت و کارایی بیشترین اهمیت را دارد؛ بنابراین پیشنهاد می شود که ارائه دهندگان خدمت همراه بانک به منظور افزایش سودمندی ادراک شده در مشتریان کانون توجه و تمرکز خود را بر افزایش سرعت و کارایی این خدمت قرار دهند.
Machine summary:
پژوهش حاضر بر اساس مدل مالهوترا ٢٠١١، چهار متغیر سهولت کاربرد، سرعت و کارایی، شکل فیزیکی تلفن همراه و هزینه استفاده را متغیرهای ضروری برای محاسبه سودمندی درکشده در نظر میگیرد و درصدد شناسایی اولویت و اهمیت هر یک از این چهار متغیر از دید مصرف کنندگان این فناوری جدید یعنی همراه بانک است .
ترتیب اولویت و اهمیت چهار متغیر سهولت کاربرد، سرعت و کارایی، شکل فیزیکی و هزینه استفاده از دید مشتریان همراه بانک متفاوت است .
بر اساس داده های جدول ٤ مقدار آماره آزمون ابعاد متغیر سودمندی درکشده به جز هزینه استفاده کمتر از ٠/٠٥ میباشد و در ناحیه رد فرض صفر قرار دارد؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که اولویت بندی شاخص های مورد بررسی برای سنجش ابعاد متغیرهای تحقیق با یکدیگر متفاوت است .
بعد هزینه استفاده دارای sig بیش از ٠/٠٥ میباشد بنابراین در ناحیه تأیید فرض صفر قرار دارد بنابراین اولویت بندی شاخص های مورد بررسی آن برای سنجش بعد سودمندی درک شده با یکدیگر متفاوت نیستند.
بعد هزینه استفاده دارای sig بیش از ٠/٠٥ میباشد (٠/٥٦٤ = sig) که در ناحیه تأیید فـرض صفر قرار دارد بنابراین اولویت بندی شاخص های مورد بررسی آن برای سنجش بعد سـودمندی درک شده با یکدیگر متفاوت نیستند.
همچنین ترتیب اولویت شاخص های سنجش متغیر شکل فیزیکی نیز اهمیت بیشتر شاخص وسعت و گستردگی خدمات بانکی قابل ارائه از طریق تلفن همراه را نسبت به سایر شاخص های مورد بررسی آشکار مینماید.