Abstract:
بحث مربوط به شایستگی ها در ادبیات کارآفرینی، در مراحل اولیه خود به سر می برد. مطالعه تجارب زیسته می تواند نقش موثری در شناخت و توسعه شایستگی های کارآفرینان اجتماعی ایفا نماید. کارآفرینان اجتماعی افراد برانگیخته ای هستند که برای غلبه بر مسائل اجتماعی دارای شایستگی های ویژه ای می باشند. تاکنون پدیده شایستگی ها در حوزه کارآفرینی اجتماعی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این پژوهش پدیدارشناسانه، تجارب زیسته شش کارآفرین مشارکت کننده را با هدف کشف و توصیف شایستگی های آن ها مورد بررسی قرار می دهد. تحقیق جهت گردآوری داده ها از مصاحبه های عمیق نیمه ساختارمند بهره برده است. فرایند تحلیل در سه سطح کلان انجام شد. در سطح سوم تحلیل، حاصل یکسان سازی افق های فکری، تعداد 14 افق مربوط به کارآفرینی مردمی و 12 افق مربوط به کارآفرینی اجتماعی با 10 مورد تشابه بود. در سطح دوم، توصیفات منسجم روایات به تفکیک دو نوع کارآفرینی اجتماعی شکل گرفت و در بالاترین سطح انتزاعی تحلیل، ادغام ساختاری توصیف های منسجم انجام شد. بر اساس یافته های این پژوهش، شایستگی های کارآفرینانه، مجموعه ای از دانش، مهارت، توانایی های مدیریتی و کارآفرینانه و عمومی و همچنین ویژگی های ذاتی و رفتارهای مشخصی است که کارآفرینان را قادر می سازد تا فعالیتهای کارآفرینانه را به انجام برسانند. متناقض با یافته های پیشین، تفاوت فاحشی در ماهیت شایستگی های کارآفرینان فردی و سازمانی مشاهده نشد؛ به عبارت دیگر ماهیت فعالیت فردی یا سازمانی و چرخه عمر در کارآفرینی اجتماعی شایستگی های متفاوتی را طلب نمی کند و صرفا بر حسب شرایط نوع کاربرد آن ها متفاوت است.
Machine summary:
بـرای مثـال ، کارآفرینان اجتماعی به شکل های زیر تعریف شده اند: ـ شهروندان بخش خصوصی که به ترویج تغییر در بخش عمومی کمک میکنند و بر مسائل اجتماعی تاکید دارند، اما ممکن است مستقیما در حل «مسائل اجتماعی» نقش نداشته باشند (١٩٩١ ,Post &Waddock )؛ ـ رهبران مردمی (١٩٩٦ ,Brant)؛ ـ خالقان داراییهای جامعه و اصلاح طلبان رفاه اجتماعی (١٩٩٧ ,Leadbeater)؛ ـ عاملان تغییر در بخش اجتماعی (٢٠٠٧ ,Dees)؛ ـ کارآفرینان مدنی که ابتکار عمل در پرداختن به چالش های اجتماعی را در دست دارند (٢٠٠٦ ,Berman &Korosec )؛ ـ کسانی که از طریق پیگیری و بهره برداری از فرصت های درک شده ارزش های اجتماعی را ارائه میدهند (٢٠٠٦ ,Mort &Weerawardena )؛ ـ گونه ای از کارآفرینان تجاری اما با هدف اجتماعی (٢٠٠٥ ,Sperandio).
Baum, 1994 ـ پیشینه و تجربه شخصی، از قبیل تجربه تجاری، تاریخچه نوآوری، تجربه تولیـد و بازاریـابی، تجربه کارآفرینی و ارتباط قبلی با سرمایه گذاران مخاطره جو (١٩٩٦ ,Murray)؛ ـ باسو و گوس وامی ١، تأثیر عوامل اجتماعی- اقتصادی مانند پیشرفت تحصیلی، تجربـه قبلـی کسب وکار از جمله پیشینه خانوادگی در کسب وکار و سال های کسب وکار، تکیه بـر امـور مـالی بانکی و منابع غیررسمی مالی در هنگام راه اندازی را در نظر گرفته اند؛ ـ فریل ٢، شکاف های مهارت در شرکت های کوچک را مـورد بررسـی قـرار داده اسـت و اشـاره کرده است که کاستیها و ضعف های مدیریت در شـرکت هـای کوچـک ، شـامل برنامـه ریـزی ضعیف ، ارزیابی مالی، تفویض اختیار ناکافی، فقدان تخصص و یا حمایت عملکردی، گسسـتگی کارکنان از مدیریت و بازاریابی ناکافی است ؛ ـ گس و همکاران تواناییهای فکری، تواناییهای اجتماعی و مهارت ها و تواناییهای مدیریتی را مهم ترین شایستگیهای کارآفرینان کشف کردند (١٩٩٧ ,Gasse.
(1999), “South Asian entrepreneurship in Great Britain: factors influencing growth”, International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, Vol. 5 No. 5, pp.
(2010), “Entrepreneurial competencies: a literature review and development agenda”, International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research Vol. 16 No. 2, pp.