Abstract:
دانش منبعی راهبردی و باارزش برای سازمان ها محسوب می گردد. روش مدیریت این منبع بالقوه بر سرعت ، شفافیت ، انعطاف پذیری ، صحت ، رعایت عدالت و احترام به دیدگاه های ارباب رجوع و به طور کلی بر کیفیت خدمات تاثیرگذار است . دو مفهوم جذاب و جدید هوش سازمانی و یادگیری سازمانی نیز از راه افزایش دانش سازمانی نقشی کلیدی در ارتقای کیفیت خدمات ایفا می کند. یادگیری سازمانی با تاکید بر خلق ، تسهیم و به کارگیری دانش سودمند بر بهبود عملکرد فردی و سازمانی و دست یابی به اهداف سازمان تاکید می کند. از سوی دیگر، هوش سازمانی نیز ــکه توانایی بالقوة سازمان در تحرک بخشیدن به توانمندی های ذهنی است ــ بر خلق دانش تاثیرگذار است . در این مقاله ، ضمن تشریح مفاهیم و ابعاد هوش سازمانی و یادگیری سازمانی، در الگویی نظری به تشریح نقش این دو متغیر و رابطه اش با کیفیت خدمات از راه خلق دانش سازمانی پرداخته ایم . در این مقاله برای جمع آوری مطالب از روش کتابخانه ای استفاده شده است . از اهداف اصلی این مقاله نیز می توان به معرفی مسیرهای جدید تاثیرگذاری بر کیفیت خدمات و منفعت بردن از این رابطه اشاره نمود.
Machine summary:
محققان و پژوهشگران سازمان و مدیریت عواملی متعدد را در سازمان های پیچیده امروزی بر تعالی ١ کیفیت خدمات تأثیرگذار معرفی کرده اند که در این میان دانش سازمانی از جایگاه و نقشی مهم و ویژه برخوردار است (٢٠٠٤,.
از این رو، با عنایت به اینکه مفاهیم هوش سازمانی ١ و یادگیری سازمانی ٢ در تحقیقات اخیر توجه بسیاری از محققان را به خود جلب نموده است و ــهمان طور که ذکر شدــ با توجه به اینکه بیشتر پژوهش های صورت گرفته در حوزة کیفیت و تعالی سازمانی به بررسی و سنجش سطح کیفیت و یا به معرفی الگوهای کیفیت و تعالی سازمانی پرداخته اند و نظر به نقش مهم کلیدی و تأثیرگذار متغیرهای مذکور بر خلق دانش ، در این مقاله به تشریح رابطۀ هوش سازمانی و یادگیری سازمانی بر کیفیت خدمات از راه افزایش دانش سازمانی می پردازیم .
سرانجام ، الگویی نظری از رابطۀ این متغیرها عرضه می شود؛ الگویی که ، علاوه بر در نظر گرفتن روابط متقابل سه مفهوم هوش سازمانی ، یادگیری سازمانی و دانش ، به تعالی کیفیت خدمات به مثابه یکی از مهم ترین جنبه های ارتقای سازمان ها پرداخته است .
در سازمانی هوشمند هر فرد برای خود چشم اندازی برای عملکرد دارد؛ یعنی احساسی از این دارد که به چه چیزی باید دست یابد (٢٠٠٢ ,Albrecht ; ٢٠٠١ ,Matheson &Matheson ) سرنوشت مشترک توافق و هم سویی میل به تغییر هوش سازمانی روحیه چشم انداز راهبردی استراتژیک کاربرد دانش فشار عملکرد شکل شمارة (١): ابعاد هفت گانۀ هوش سازمانی از دیدگاه آلبراخت یادگیری سازمانی یادگیری سازمانی شکلی خاص از توسعۀ یادگیری در سازمان به وسیلۀ نیروهای کلیدی و دانشی سازمان است که می تواند با تغییرات متعاقب سازمان مرتبط باشند.