Abstract:
هدف: هدف این پژوهش، تعیین اثربخشی رابطه درمانی بر کاهش علائم اختلال نافرمانی مقابله ای (ODD) در کودکان است. روش: طرح پژوهش از نوع پیش-آزمون، پس آزمون با گروه گواه بود. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس ۳۰ دانش آموز با تشخیص ODD انتخاب شدند. والدین این کودکان به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (۱۵n=) و کنترل (۱۵n=) قرار گرفتند. افراد گروه آزمایش تحت آموزش رابطه درمانی قرار گرفتند، اما گروه کنترل آموزش خاصی دریافت نکرد. تمام شرکت کنندگان در سه موقعیت پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری، پرسشنامه علائم مرضی کودکان (گادو و اسپیرافکن، ۱۹۹۴) را تکمیل نمودند. برای تحلیل داده ها از روش های آزمون تکرار سنجش دوعاملی و آزمون مقایسه های جفتی استفاده شد. یافته ها: تحلیل نتایج نشان داد که علائم اختلال نافرمانی مقابله ای کودکان در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل کاهش معنی داری یافته است. نتیجه گیری: رابطه درمانی، به عنوان یک روش آموزشی، برای درمان اختلال نافرمانی مقابله ای موثر واقع شده و موجب کاهش نشانگان این اختلال در کودکان می شود.
Objective: The purpose of this study was to determine the effectiveness of filial therapy on symptom reduction in children with oppositional defiant disorder (ODD).
Method: It was a pre-test post-test control group design. The subjects were 30 students with ODD who were selected using the convenience sampling method. The parents of these children were randomly assigned in two matched groups، including an experimental group that was under filial therapy training (n=15) and a control group (n=15) without any such training. All subjects completed Children Symptom Inventory-4 (CSI-4) (Gadow and Sprafkin،1994) as pre-test، post-test and follow-up. Data was analyzed using two-factor repeated measures test and paired comparison test.
Results: According to the results، filial therapy training resulted in noticeable reduction of ODD symptoms in experimental compared to the control group.
Conclusions: In conclusion، filial therapy، as a training method for parents، can be used in treatment of ODD and reduces the symptoms of this disorder.