Abstract:
هدف: هدف از مطالعه حاضر، بررسی ارتباط شیوه برخورد و عوامل موثر در مداخله والدین با پیشرفت تحصیلی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه / بیش فعالی است. روش: پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی است. شرکت کنندگان این مطالعه را50 نفر از دانش آموزان پایه سوم ابتدایی(25دختر و 25پسر) تشکیل می داد. در این مطالعه، مقیاس هوشی ریون کودکان، آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته، پرسشنامه خانواده- مدرسه، پرسشنامه مداخله والدین و مقیاس کانرز والدین به عنوان ابزار پژوهش به کار رفت. برای تحلیل داده ها از آزمون رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بین شیوه برخورد والدین با پیشرفت تحصیلی کودکان، رابطه معناداری وجود دارد، همچنین یافته ها نشان داد که غیر از عامل های دعوت مدرسه و درخواست معلم، بقیه عوامل موثر در مداخله والدین رابطه معنی داری با پیشرفت تحصیلی کودکان دارد. نتیجه گیری : نتایج نشان داد که والدین در برخورد با کودکان بیش فعال بیشتر از شیوه کنترلی و منفی استفاده می کنند. از بین عوامل موثر در مداخله والدین، عامل دانش و مهارت والدین دارای بیشترین ارتباط با پیشرفت تحصیلی کودکان مبتلا به نقص توجه / بیش فعالی می باشد.
Objective:The aim of peresent study was to investigate the relationship between incounter style and effective factors in parents intervention with academic achievement in children with ADHD.
Methods : Method of the peresent study is descriptive and correlational. Participants in this study were 50 third grade elementary students(25 female and 25 male). The Raven Intelligence Scale for Children، self-made academic achievement test ، family- school questionnaire، parents involvement questionnaire، and parent Conners scale was used as a research tools. Multiple regression was used to analyze of data.
Results : The results showed that، there is a significant relationship between parents Encounter Style with children's academic achievement، Results also showed that except of the school Invitations and teacher requests ، other effective factors in parents، intervention were significantly related to academic achievement.
Conclusion :the reaults indicated that Most of the parents in dealing with children used of negative and controlling method. Among the influencing factors in parental involvement ، the knowledge and skills most associated with academic achievement of children with ADHD .