Abstract:
دستیابی به نرخ رشد اقتصادی بالا و باثبات ازجمله مسائل مهم هر کشور است. از طرف دیگر تورم و آثار زیانبار آن (بهویژه بر رشد اقتصادی) نیز یکی از مشکلات اساسی کشورها به حساب میآید. امروزه توسعهی گردشگری در تمامی عرصهها، چه در سطح ملی و منطقهای و چه در سطح بینالمللی موردتوجه برنامهریزان دولتی و شرکتهای خصوصی قرار گرفته است. آگاهی جوامع از اینکه گردشگری منبع درآمدی ارزی بسیار مناسب و قابل ملاحظهای در اختیار اقتصاد یک کشور قرار میدهد، باعث شده است که گردشگری مفهوم بسیار گستردهای در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پیدا کرده و به عنوان یک صنعت تلقی شود. به این منظور، مقاله حاضر با استفاده از رویکرد غیرخطی مارکوف- سویچینگ به بررسی تأثیر درآمدهای گردشگری و تورم بر رشد اقتصادی ایران به صورت فصلی و طی دورهی زمانی 1391-1374 پرداخته است. نتایج حاکی از وجود رابطه مثبت و معنیدار درآمدهای حاصل از گردشگری بر رشد اقتصادی در هر سه رژیم صفر، یک و دو بوده است. بهطوریکه در رژیم صفر بیشترین تأثیر و در رژیم دو کمترین تأثیر را بر رشد اقتصادی گذاشته است. همچنین سرمایهگذاری و تورم به ترتیب تأثیر مثبت و منفی بر رشد اقتصادی گذاشته است.
Nowadays tourism industry is the world’s third profitable industry after the oil and the automotive industries. Moreover it is anticipated to become the first in the world by 2020. Here in from like other developing countries, despite a high potential for tourism, it has not benefited from tourism-related opportunities. However, tourism industry, as the main source of currency for the country, plays a major role in economic growth and solving problems including youth employment and also monetary and financial problems. Given the successful experience of numerous countries its tremendous impact on the economic development of countries we used nonlinear Markov- Switching models to investigate the influence of seasonal tourism on economic growth of Iran (1995-2010). Findings of the present study suggested a positive significant relationship between tourism revenues and economic growth (in Iran). As well, investment and inflation have respectively positive and negative impact on economic growth
Machine summary:
به این منظور، مقاله حاضر با استفاده از رویکرد غیرخطی مارکوف - سویچینگ به بررسی تأثیر درآمدهای گردشگری و تورم بر رشد اقتصادی ایران به صورت فصلی و طی دوره ی زمانی ١٣٩١-١٣٧٤ پرداخته است .
این بخش از آثار، باعث ایجاد اشتغال مستقیم و کسب درآمدهای ارزی از طریق تولید و فروش کالاها و خدمات به گردشگران میشود (باچر١ و همکاران ، ٢٠٠٣) 1 Butcher تورم و رشد اقتصادی در دیدگاه کینزی اقتصاد در بلندمدت در وضعیت پایدار قرار دارد که شوکهای اقتصادی می تواند اقتصاد را از این وضعیت پایدار دور سازد، همچنین تعدیل های پویا موجب بازگشت دوباره ی اقتصاد به وضعیت پایدار است .
1 Omay and Khan 2 Lee and Chine 3 Chen Po, W& Nung Hung 4 Espinoza 5 Transition Autoregressive 6 Liner Smooth Transition Autoregressive 7 Kuan-Yu Chen 8 Tang and Tan طیبی و همکاران (١٣٨٧) برای بررسی رابطه بین گردشگری و رشد اقتصادی در ایران و کشورهای OECD به علاوه چین ، هنگ کنگ ، مالزی، روسیه و تایلند طی سال های ٢٠٠٥-١٩٩٠، از تکنیک خودتوضیح برداری تابلویی استفاده کرده اند.
یافته های این تحقیق حاکی از وجود رابطه مثبت و معنیدار بین درآمدهای حاصل از گردشگری و رفاه اقتصادی در کشورهای مورد بررسی بوده است .
88 منبع : محاسبات تحقیق حاضر همان گونه که نتایج جدول (٤) نشان میدهد، مقدار آماره ی آزمون LR از مقدار بحرانی آن در سطح معنیداری ٥ درصد بزرگ است و بنابراین میتوان نتیجه گرفت که به جای مدل های خطی بهتر است از روش غیرخطی مارکوف -سویچینگ برای برآورد مدل استفاده کرد.