Abstract:
کودکان معلول به سبب محدودیت های جسمانی در معرض کم تحرکی و کاهش فعالیت بدنی هستند. مطالعه حاضر با هدف بررسی عواملآمادگیجسمانیکودکانمعلول بینایی و شنوایی و ارتباط آن با معلولیت صورت گرفت. در این مطالعه مورد شاهدی16 کودکنابینا و30کودکناشنوای 6-12 سالهبهصورتهدفمندوازجامعهدردسترسانتخابو60کودکسالم بعنوانگروهکنترل در پژوهش شرکتنمودند. در بررسی آمادگی جسمانی متغیرهای آمادگی قلبی تنفسی (تست پله سه دقیقه ای)، قدرت پنجه برتر و استقامت عضلانی (دراز و نشست)، انعطاف پذیری (خمش و رسش و بلند کردن تنه) و تعادل ایستا (آزمون اصلاح شده لک لک) و پویا (زمان برخاستن و نشستن) ارزیابی شدند. برای تحلیل نتایج از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی LSD استفاده گردید. نتایج نشان داد که قدرتپنجهدست برترنابینایانکمترازناشنوایان (007/0=p) وافرادسالم(007/0p=)،استقامتقلبیتنفسینابینایانوناشنوایانکمترازگروهسالمبود(001/0p=). همچنیندرآزمون استقامت عضلانی (001/0p=)، انعطاف پذیری تنه (001/0p=)وتعادلایستاوپویاتفاوتمعناداریبین گروه نابینایانوناشنوایانمشاهدهشد (001/0p=). اماایناختلاف بینگروهناشنوایانوسالم مشاهده نگردید (171/0p= ،935/0p=).نتایجآزمون انعطاف پذیری پشت و همسترینگ نیز تفاوتمعناداریبینگروههانشاننداد (365/0p=). به نظر می رسد که اختلالاتحسی موجبضعف برخی از فاکتورهایآمادگیجسمانی مانند استقامت قلبی تنفسی، استقامت وقدرت عضلانی و تعادل کودکان معلول حسی به خصوص نابینایانمیگردد،لذاتوجهبیشتربهبرنامههایآمادگی جسمانی معلولانحسیوهدایت این کودکانبهسمت فعالیتهای ورزشی ضروریبه نظرمیرسد.
Machine summary:
"این در حالیست که با وجود اهمیت این موضوع جنبه های نظری و عملی تربیت بدنی برای کودکان با اختلال حسی از سوی محققان رشته کمتر مورد توجه قرار گرفته و یا کمتر در پژوهشی مستقل بدان پرداخته شده است ؛ بنابراین پژوهش حاضر بعنوان یک مساله دارای اولویت در سلامت عمومی با هدف بررسی عوامل مرتبط با آمادگی جسمانی کودکان نابینا، ناشنوا و مقایسه آنها با همتایان سالم 1.
در این ارتباط نتایج طرح حاضر با یافته های پژوهش بسیاری از محققان نظیر زیرو چاسکا١ و همکاران (٢٠٠٤)، لیبرمن و همکاران (٢٠٠١)، زبروسکا و همکاران (٢٠٠٧) و هاون ٢ و همکاران (٢٠١٠) مبنی بر پایین بودن سطوح آمادگی قلبی تنفسی معلولان در مقایسه با همرده های سالم خود همراستا می باشد (٣-٦).
همانند سایر عوامل آمادگی جسمانی مورد بحث در پژوهش حاضر انعطافپذیری نیز متأثر از میزان فعالیت بدنی و شرکت در فعالیت های ورزشی می باشد لذا این عامل را نیز می توان در پایین بودن انعطاف پذیری این کودکان دخیل دانست .
در طرح حاضر تفاوت معناداری بین تعادل گروه ناشنوایان و سالم مشاهده نگردید که دلیل این رویداد می تواند ناشی از این واقعیت باشد که این کودکان در کل دوران زندگی خود یا در اوایل تولد دچار کم شنوایی شده و به همین دلیل درکی از احساس اختلال تعادل نداشتند و بی تردید مکانیزمهای جبرانی در پاسخ به این نقص در آنها رشد و توسعه یافته بوده است ."