Abstract:
امروزه جذب و حفظ تماشاگران در ورزشگاهها یکی از دغدغههای اصلی در فوتبال حرفهای و صنعت ورزش میباشد که میتواند پتانسیل بالایی را برای درآمدزایی باشگاهها ایجاد نماید. هدف پژوهش حاضر بررسی نظرات تماشاگران در خصوص نقش بهبود خدمات در ورزشگاهها بر جذب و حفظ تماشاگران فوتبال بوده است. روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری شامل کلیهی تماشاگران مسابقات لیگ برترکشور در سال1391-1390 در شهر اصفهان بوده است. بر اساس فرمول کوکران تعداد 320 نفر به عنوان نمونه آماری به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه 36 سوالی محقق ساخته بود،که ضریب پایایی آن 85/0 به دست آمد و روایی آن نیز مورد تایید کارشناسان مدیریت ورزشی قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS و روشهای آماری t تک متغیره و تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد در صورت انطباق خدمات ارائه شده با نیازها و انتظارات تماشاگران این عامل میتواند به طور معناداری منجر به جذب و حفظ تماشاگران در ورزشگاهها باشد.
Machine summary:
"نتایج تحقیقات نشان می - دهد ارائه ی خدمات مطلوب به تماشاگران مهم ترین عامل برای افزایش تعداد تماشاگر و در نتیجه کسب درآمد اکثر لیگ ها و باشگاه های حرفه ای سراسر دنیا است (رحیمی، ١٣٨٠).
به عبارت دیگر، مواردی از قبیل راحتی در رفت و آمد به ورزشگاه ، امکانات نقلیه عمومی برای تردید به ورزشگاه ، خرید آسان بلیط ، وجود بوفه در ورزشگاه ،کیفیت مناسب غذا و نوشیدنی، وجود فروشگاه های مختلف در ورزشگاه ، برانگیختن احساسات مثبت تماشاگران به وسیله کانون هواداران ، برگزاری مسابقات منظم و برنامه ریزی شده ، انجام مسابقات در روزهای تعطیل ، پخش مسابقات از طریق تلویزیون ، نرخ بلیط بر اساس سطح کیفی و کمی ورزشگاه و نوع علاقمندان و قرارگیری صندلی و همچنین سابقه عضویت در کانون هواداران میتواند موجب جذب بیشتر تماشاگران به ورزشگاه ها شود.
در صورتی که در استادیوم های ورزشی مواردی از قبیل زیباسازی نمای ورزشگاه ، فضای پارکینگ کافی و مناسب ، کیفیت نامناسب درب های ورودی و راهروهای مخصوص تماشاگران ، صندلی مناسب در جایگاه تماشاگران ، رعایت نظافت جایگاه ها، وجود سرویس بهداشتی تمیز و کافی، وجود آبسردکن به تعداد کافی و قابل دسترس ، سیستم صوتی مناسب در ورزشگاه ها، وجود اسکوربورد در استادیوم ، سیستم - های کنترل نامحسوس و وجود دوربین مداربسته برای کنترل به جای دخالت مأمورین امنیتی، وجود تابلوی اعلانات و علایم راهنمایی در استادیوم ، اهداء هدایای تشویق به تماشاگران برگزیده ، وجود کنسرت های جالب در قبل از بازی، سایت مخصوص هواداران ، پخش فیلم و پوستر بازیکنان مورد علاقه ، وجود شبکه رادیویی مخصوص باشگاه و استفاده از موسسات تبلیغاتی در جهت تشویق تماشاگران وجود داشته باشد، تماشاگران تمایل بیشتری را در جهت حضور در ورزشگاه ها خواهند داشت و بدین ترتیب موجبات رونق باشگاه ها را فراهم خواهند نمود."