Abstract:
بحث تحریف قرآن از اساسیترین مباحث علوم قرآنی است . چه اینکه با اثبات آن ، اعجاز و اعتبار قرآن و حدیث دچار آسیب جدی خواهد شد. قائلان به تحریف بـه دسـتاویزهایی چند برای اثبات آن تمسک جسته اند. موضوع نسخ تلاوت از جمله آن هاست ، گر چه نسخ کتاب چندگونه تصور میشود و کما بیش اختلاف نظر در مورد آن دیده میشود؛ اما محور بحث در این مقاله بررسی ادله نسخ تلاوت است که عالمان اهل سنت آیـات محـذوف از قرآن را با همین عنوان توجیه میکنند. نتیجه ای که از این بحث به دست میآید این است که چون نسخ تلاوت در عهد نبوی به انجام نرسیده است ، پـس درحقیقـت همـان تحریـف است که در قالبیدیگر رخ نموده و راه را به روی توجیه گران گشوده است . با انجام نقد و بررسی موضوع نسخ تلاوت ، دیدگاه تحریف نیز در بوته نقد قـرار خواهـد گرفـت . روش تحقیق و بررسی در این نوشتار، روش تحلیلی است .
Machine summary:
"»٤٨ کاستی این سخن در ایـن اسـت کـه گرچـه سنت رسول خدا صلی الله علیه و آله همان قرآن است ؛ اما آنچه با خبر واحد به اثبات مـی - رسد بر پایه گمان استوار است و با امر گمانی نمیتوان به نسـخ قـرآن (قطعی)دسـت یافـت .
٦٦ قطب الدین راوندی برای نسخ تلاوت و بقای حکم به آیه رجم مثال میزند٦٧ و برخی از فقیهان دیگرحکم آیات منسوخ التلاوه را در کتب فقهی خود مطرح نموده اند، مانند علامه حلی، محقق کرکی، کاشف الغطاء و صاحب جواهر رحمهم الله که معتقدند مس بدون طهارت این گونه آیات اشکال شرعی ندارد.
نقد فلسفی نسخ تلاوت در بوته نقد برخی در مقام نقد این موضوع به دلیل فلسفی استناد جسته اند به این بیان کـه قـرآن کـلام خداوند است ، اگر منظور از نسخ تلاوت این باشد که جنبه صـدور ایـن کـلام از خداونـد از بین برود این امرمحال است ؛ زیرا تغییر هر چیزی از واقعیـت خـود امکـان نـدارد، چگونـه میتوان گفت کلام خداوند دیگرکلام او نباشد؟ پس قرآن بـودن قابـل سـلب نیسـت و اگـر منظور این است که دیگر حکم قرآن برآن مترتب نیست (مثلا بدون طهارت مـیتـوان آن را لمس کرد) این درحقیقت ، نسخ احکام این الفاظ است نه نسخ خود این الفاظ و مـا بـر ایـن باوریم که الفاظ قرآن ، معجزه اند؛ پس نسخ تلاوت این الفاظ ممکن نخواهد بـود.
موضوع اصلی مقاله همان نقد دیدگاه نسخ تلاوت تنها بدون حکم است کـه ایـن دیـدگاه گرچه از سوی برخی عالمان مورد پذیرش و استدلال قرار گرفته است ؛ اما با نقـد آن ادلـه نارسائی این دیدگاه به اثبات میرسد."