Abstract:
درماندگی مالی اخیر برخی از شرکت های بزرگ از جمله انرون و ورلدکام که به دنبال تقلب های گسترده صورت گرفته در این شرکت ها، به وقوع پیوست ، منجر به ایجاد این باور عمومی گردید که مدیریت سود توسط مدیران به صورت فرصت طلبانه بوده و به منظور دستیابی به منافع شخصی مدیران (به جای منافع شرکت ) انجام می شود. در این راستا، برخی از پژوهش گران سعی کردند تا از طریق تئوری نمایندگی به تفکیک مدیریت سود فرصت طلبانه ١ (در جهت منافع شخصی ) از مدیریت سود سودمند٢ (در جهت منافع شرکت ) بپردازند. یافته های ناشی از مطالعات این پژوهش گران حاکی از آن بود که ، در صورتی که مدیریت سود با اهداف فرصت طلبانه توسط مدیران انجام شود، در آن صورت شرکت هایی که هزینه های نمایندگی بیشتری دارند، مدیریت سود بالایی را نشان خواهند داد و بالعکس . در پی پژوهش های انجام شده در این زمینه و با الهام از نتایج مطالعات پژوهش گران در این زمینه ، ما نیز سعی نمودیم در پژوهش حاضر به بررسی این موضوع بپردازیم که آیا مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در جهت منافع شخصی مدیران صورت می گیرد یا در جهت منافع شرکت . در جهت آزمون فرضیه های پژوهش ، بعد از انتخاب نمونه ٨١ عضوی از بین شرکت های پذیرفته شده در ١- استاد دانشگاه علامه طباطبایی ٢- دانــــشجوی دکتــــری حــــسابداری دانــــشگاه آزاد اســــلامی واحــــد علــــوم وتحقیقــــات تهــــران Dr_jabbarzadeh@yahoo.com٣- کارشناس ارشد حسابداری saeedyeganeh@yahoo.com 109بورس اوراق بهادار تهران در طی دوره زمانی ٧ ساله مابین سالهای ١٣٨٠ لغایت ١٣٨٦، و جمع آوری داده های مربوط به این شرکت ها، به اندازه گیری متغیرهای پژوهش و آزمون فرضیه های پژوهش پرداختیم . نتایج به دست آمده از آزمون فرضیه های پژوهش ، حاکی از آن است که مدیران شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ، از مدیریت سود به عنوان ابزاری در جهت افزایش منافع شخصی خود (و نه افزایش ارزش شرکت ) استفاده می کنند، و به عبارتی بهتر، مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ، فرصت طلبانه می باشد و نه سودمند.
Machine summary:
با اين وجود کماکان تصميمات مديران با تصميمات حداکثر کننده رفاه مالکان همسو نيست ، به مبلغ ريالي کاهش در رفاه مالکان در اثر ايـن عـدم هـم سويي زيان باقيمانده گفته مي شود (جنسن و همکاران ، ١٩٧٦) تاکنون از سه معيار براي اندازه گيري هزينه هاي نمايندگي استفاده شده اسـت ، کـه در ذيل به تفصيل در مورد هر يک بحث مي گردد : (نوروش ، کرمي و وافي ثاني ، ١٣٨٨) • نسبت هاي کارايي : اين نسبت ها بيانگر ميزان کارايي مديران مي باشد کـه از صورتهاي مالي شرکت ها استخراج گرديده و اولين بار توسط آنگ ، کـل و لـين ٨در سـال مجله مهندسي مالي و مديريت پرتفوي مالي .
نتايج به دست آمده از آزمون فرضيه سوم نيز که همانند فرضيه دوم در جهت پشتيباني از فرضيه اول تدوين شده بود، نشان داد که بين هزينه هاي نمايندگي و ارزش شرکت يک رابطه همبستگي نسبتا قوي معکوس وجود دارد، که اين نتيجه نيز همانند فرضيه اول و دوم نشان دهنده فرصت طلبانه بودن مديريت سود در شـرکت هـاي پذيرفتـه شـده در بـورس اوراق بهادار تهران مي باشد.
& Lin 9 Singh, Davidson 10 Florackis 11 Fleming, Heaney, McCosker 12 McKnight, Weir 13 Coles, Lemmon & Mescke 14 Jensen 15 Watts, Zimmerman 16 Richardson 17 Opler, Titman 18 Chung, Firth & Kim 19 Pornsit, Gary, Soon, Young 20 Sarbane–Oxley 21 Arya, Glover, & Sunder, 2003; Demski, 1998; Guay, Kothari, & Watts, 1996; Healy & Palepu, 1993; Holthausen, 1990; Subramanyam, 1996; Watts & Zimmerman, 1986 22 El Mir & Seboui 23 Lehn, Poulsen 24 McCannell, Servaes مجله مهندسي مالي و مديريت پرتفوي مالي .