Abstract:
با مطالعه و تامل در اشعار پست مدرن دریافته میشود که بسیاری از ویژگیهای سـبک یـا فـن گروتسک در این نوع شعر جریان دارد. این نوشتار در پی معرفی کوتاهی از جریان شعر پست مدرن و سبک گروتسک به بیان شباهتهای این دو و تحلیل کاربردی ویژگیهـای گروتسـک در شعر پست مدرن میپردازد. شیوة تحقیق به روش تحلیل محتواست . یافته های پـژوهش نشـان ٣٩ میدهد که جریان شعر پست مدرن و مضامین آن در موارد فراوانی با موضوعات و اهداف فن گروتسک همسویی دارد که این شباهت و اشتراک هم میتواند در ذات این آثار به دلیل ویژگی هجوگونه و عصیانگرانه مورد بررسی قرار گیرد و هم ناشی از جریان پست مدرنیزم باشـد کـه ادبیات امروز جهان را تحت تاثیر قرار داده است .
Machine summary:
"در شعر قبل و غزلی دیگر از نجفی، برخی از نظریه های کایزر در حـوزة گروتسـک نمودی چشمگیر دارد: نــه هجــو پروانــه حواشــی ماشــین نــه تلخــی قهــوه بــر لبــانی از شــیرین بیا به بستر قبری که زنده ای و بایسـت بیا و فکر بکن خسـته هسـتی و بنشـین بکــش دماغــت را مثــل بچــه هــا بــالا بکـش دماغـت را مثـل بچـه هـا پـایین کـه دسـتمال بـه آلـودگی تمیـزم کـرد و بعد دکمۀ بالابری که فـین فـین فـین بــه جنبــه هــای فراآســمانی ات برگــرد به یک اتاق که خالی شدیم روی زمـین (نجفی، ١٣٨٩: ٣٤) 24 وین بوت شادی طنز گروتسکی را با عناصر تابویی این سبک مرتبط میداند که در غزل پست مدرن بدان پرداخته شده است و به این دلیل شباهتی تام با این نوع تلقی از مفاهیم گروتسک دارد.
در بیانی کلی، میتوان از محورهای شاخص گروتسک یاد کـرد کـه در آثـار پسـت مدرن ، از جمله غزل پست مدرن ، جریان دارد: تضاد با قوانین حاکم بر جهان ، قدرتی علیه ریاکاری، تقابلی پنهان میان نیروها در جهان به عنوان منتقد اجتماعی با کارکردی مؤثر از طریق کاربرد طنـز و مطایبـه ، آشـکارکنندة بازیها و رقابتهای ناهمگون و نـابرابر، عـدم تناسـبات کلاسـیک ، معمـاری گفتـاری در ساختار و معنا، منطقی شگفت انگیز و گاه واقعیتـی بـیادبانـه و تحریـک آمیـز، زننـده و مضحک ، استعمال اشیا، صحنه ها و عناصر مشـمئزکننده ، اسـتفاده از حقیقـت مـرگ بـه عنوان کمدی بیتناسب و گروتسکی و طنزی سیاه ، لطیفه ای مخـوف ، انعکـاس جهـانی بیوفا همراه با تباهی و فساد در مضامین گروتسکی، آشکارسازی نیروهـای شـیطانی و ظلمانی همراه با نیشخندی از طنز و مطایبه ."