Abstract:
هدف این پژوهش بررسی و تحلیل محتوای کتب دروس تربیتی مراکز تربیت معلم از منظر دانش بیانی و دانش روش کاری است. این پژوهش از نوع تحلیل محتواست و از روش تحلیل محتوای کمی استفاده شده است. جامعه آماری شامل دروس تربیتی مراکز تربیت معلم و تعداد نمونه در آن برابر جامعه بوده است و برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی شامل درصد، فراوانی و خی دو بهره گرفته شده است. نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان می دهد که از بین کتاب های تحلیل شده کتاب روانشناسی عمومی دارای بیشترین حجم دانش بیانی و کمترین حجم دانش روش کاری بوده و کتاب روش تدریس ریاضیات برعکس حاوی بیشترین حجم دانش روش کاری و کمترین میزان دانش بیانی است.
The purpose of this study was to contently analyze the training textbooks used in teacher training centers based on declarative and procedural knowledge. This research was of a content analysis type and quantitative content analysis method was used، here. All training courses used in teacher training centers were chosen as the statistical population. The sample and the population were equal in terms of the number. Data، then، was analyzed by means of descriptive statistics as percentage، frequency، and chi- square. The findings showed that general psychology book has the highest level of declarative knowledge and the least amount of procedural knowledge; whereas، mathematics teaching book has the highest level of procedural knowledge and the least amount of declarative knowledge.
Machine summary:
یکی از راههای شناخت تجربیات تربیتی ارائه شده در یک کلاس، ارزیابی کتابهای درسی در عمل است (Sylor "Lewis \ Koynijad , 1999)) روش کاری کردن محتوای برنامه درسی زمینه و بستر لازم را جهت اثر بخشی و تحول فرایندهای تربیت معلم را آماده میسازد که این موضوع ضرورت انجام تحقیق در این زمینه را نشان میدهد.
در این راستا شناخت ماهیت و ویژگیهای دانش بیانی و دانش روش کاری و بررسی میزان آن در محتوای آموزشی موضوع مهمی است که باید مورد بررسی و شناسایی قرار گیرد تا بدین وسیله زمینه آموزش و انتقال صحیح آنها ایجاد شود.
بنابراین هدف این پژوهش تحلیل محتوای دروس تربیتی مراکز تربیت معلم از منظر دانش بیانی و دانش روش کاری است.
سؤال اصلی تحقیق: کتب دروس تربیتی دورههای تربیت معلم بر اساس کدام یک از انواع دانش بیانی و دانش روش کاری تدوین شده است؟ روش پژوهش روش این پژوهش تحلیل محتوا بوده، از روش تحلیل محتوای کمی استفاده شده است.
یافتههای پژوهش جدول و نمودار شماره 1 نشان دهنده میزان حجم محتوای دانش بیانی و دانش روش کاری در کتابهای مذکور است.
یافتههای تحلیل کتابهای روانشناسی عمومی، روانشناسی تربیتی، روشها و فنون تدریس، اصول و فنون مشاوره و روشهای ارزشیابی آموزشی وضعیت نامناسب محتوای برنامه درسی در دروس مذکور را از لحاظ میزان توجه به دانش روش کاری نشان میدهد.
بنابراین بر اساس این یافتهها و شواهد تحقیقی لازم است اقداماتی جهت بهینه کردن محتوای دروس تربیتی از لحاظ میزان توجه به دانش روش کاری انجام پذیرد.