Abstract:
این مطالعه با هدف تحلیل اثر افزایش هزینههای تولید بر روی صادرات و قدرت بازار ایران در بازار جهانی پسته صورت گرفت. برای این منظور از گروهی از معادلات شامل عرضه و تقاضای داخلی، تقاضای واردات و قیمت صادراتی و همچنین دادههای دوره 2009-1980 استفاده شد. یافتهها نشان داد که عرضهی داخلی و تقاضای واردات پسته نسبت به قیمت باکشش است؛ اما تقاضای داخلی نسبت به قیمت بیکشش ارزیابی شد. همچنین مشخص گردید که افزایش نرخ بهره بهعنوان متغیر نمایندهی هزینههای تولید به میزان 39/1%، موجب کاهش صادرات و قدرت بازار ایران بهترتیب بهمیزان 56/0 و 3/0% خواهد شد. همچنین یافتههای بهدست آمده برای تحلیل رفاهی نیز نشان داد که با افزایش هزینههای تولید به میزان 39/1% در افق 2040-2010، سالانه حدود 158 میلیارد ریال زیان به مجموع گروههای تولیدکننده، مصرفکننده و صادرکننده وارد خواهد آمد که بیشترین سهم مربوط به گروه تولیدکننده است. طبقهبندیJEL:D42، L12، Q17
The objective of this study is to analysis impact of increase in production costs on export and market power of Iran in pistachio world market. To get the objective a system of equations including domestic supply and demand، import demand and export price as well as data set of 1980-2009 was applied. The results showed an elastic domestic supply and import demand with respect to price while domestic demand was found inelastic. It was also found that 1.39 percent increase in interest rate as representative of production costs induces a reduction of 0.56 and 0.3 percent in export and the Iranian market power، respectively. The findings of welfare analysis also indicated that producers، consumers as well as exporters as a whole will suffer from annual loss of 158 billion Rilas as production costs increases by 1.39 percent، of which the most accounts for producers.
Machine summary:
"همچنین یافته های به دست آمده برای تحلیل رفاهی نیز نشان داد که با افزایش هزینه های تولید به میزان ١/٣٩% در افق ٢٠٤٠-٢٠١٠، سالانه حدود ١٥٨ میلیارد ریال زیان به مجموع گروه های تولیدکننده ، مصرف کننده و صادرکننده وارد خواهد آمد که بیشترین سهم مربوط به گروه تولیدکننده است .
از جمله این مطالعات می توان به مطالعه ی شیخ زین الدین و بخشوده (١٣٨٧) اشاره کرد که به تحلیل ساختار 1 Pricing to Market بازار دام زنده و گوشت قرمز در استان فارس و اثر تغییر هزینه های تولید بر حاشیه بازاریابی پرداختند.
محاسبه ی شاخص درصد خطای پیش بینی در مورد این متغیر نیز نشان داد که مدل برآورد شده برای افق مطالعه توانسته است با خطای کمتر از ٣% مقادیر صادرات پسته ایران را پیش بینی نماید.
برای این منظور سیستمی از معادلات مورد استفاده قرار گرفت که امکان شبیه سازی اثر سناریوی افزایش هزینه های تولید را بر روی مقادیر قیمت و مقدار تعادلی در بازار داخلی و صادراتی فراهم می کند.
4 80 85 90 95 00 05 10 15 20 25 30 35 40 80 85 90 95 00 05 10 15 20 25 30 35 40 PP (Scenario 1) Actuals X (Scenario 1) Actuals نمودار ٢- مقادیر حقیقی و شبیه سازی شده متغیرهای قیمت داخلی، تقاضای داخلی، صادرات و قیمت صادراتی پسته / نمودار٣- شبیه سازی تغییرات قدرت بازار بر اساس شاخص لرنر / نمودار ٤- اثرات رفاهی افزایش هزینه های تولید"