Abstract:
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر مشتریگرایی بر نوآوری راهبردی در بیمارستان نیکان است. این تحقیق، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی است که بهروش پیمایش انجام شده است. جامعۀ آماری پژوهش شامل مدیران و مشتریان بیمارستان نیکان است. تعداد مشتریان نامحدود و تعداد مدیران 20 نفر است. با استفاده از جدول مورگان، 19 نمونه برای استفادۀ آمار استنباطی و درمجموع، 349 نفر نمونه انتخاب شدند. با پخش تعداد بیشتری پرسشنامه، درمجموع 350 نمونۀ سالم تحلیل شدند. برای نمونهگیری، از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شد. پرسشنامۀ مشتریگرایی داخلی توسط مدیران و سایر بخشها توسط مشتریان تکمیل شد. نتایج نشاندهندۀ تأثیر مثبت و معنادار مشتریگرایی و انواع آن بر نوآوری راهبردی است.
Machine summary:
ir مقدمه امروزه رضایت مشتریان ، هدف اصلی سازمان ها و شرکت های بزرگ به شمار می آید و این موضوع در تدوین راهبردهای بلندمدت آنها تأثیرگذار است ؛ زیرا شرکت ها و سازمان هایی که مشتریانشان از محصولات و خدمات آنها رضـایت داشـته باشـند، بـه طـور مشـخص سـهم بـازار١ مطلـوب و سوددهی ٢ بالا را کسب خواهند کرد (اندرسون ، فورنل و لمن ، ١٩٩٤).
مشتری گرایی با اقدام بازار عجین است و عنصری مهم به شمار مـی آیـد کـه بـه کمـک آن می توان برای سازمان کسب مزیت رقابتی کرد و سازمان را به طور مستمر و در همة جنبه ها بهبود داد.
خلاصة مطالعات داخلی و خارجی عنوان پژوهش جامعة آماری بدرررسوی دآنوقرش ی نـوآوری راهبـردی شرکت دل در آمریکا بررسـی ارتبـاط بـین نـوآوری و مشتری مداری ١٢٧خبرة دانشگاه ایوای لیگ نیویورک آمریکا بررسی نوآوری منتج از مشتری - بررسی ارتباط میان کانـال هـایبازاریــابی و مشــتری مــداری در محیط های راهبردی ١٦ خبرة بازاریابی محقق / نتیجه گیری محققان - سال تأثیر مثبت توجه بیشتر به مشـتری آبراهام و نایت بر نوآوری در شرکت ها، رشد بیشتر (2001) و کسب سهم بیشتر بازار ارتباط مثبـت و معنـادار نـوآوری و برتون و همکاران مشتری مداری در فضای رقـابتی و (2004) تأثیر مثبت این موضوع بر عملکرد تأثیر مثبت مشتری گرایـی و توجـه دیسوز(ا٨و٠٠ه٢م)کاران به مشتری بر نوآوری شناسـایی عناصـرمشـتری مـداری فیلپات و دالی نوآورانه (2009) مدل مفهومی پژوهش در پژوهش حاضر، مشتری گرایی متغیر مستقل و نوآوری راهبردی متغیر وابسته به شمار مـی آیـد.
Journal of business & industrial marketing, 17(2-3): 107-118.