Abstract:
تکانه های محیطی سبب افزایش احساس نیاز روزافزون به درک نیازهای مردم شده است . افراد با سلیقه ها، نیازها و تجارب مختلف ، هر یک با توجه به محدودیت های خود، اقدم به انتخاب می کنند. از این رو احزاب و جریان های سیاسی برای برنامه ریزی باید سلایق ، نیازها و دغدغه های فردی و عمومی را درک کنند تا در برهه های زمانی بتوانند اقدامات صحیحی انجام دهند. بنابراین شناخت رفتار سیاسی شهروندان و الگوی مشارکت آنها برای احزاب و سیاست مداران از اهمیتی ویژه برخوردار است . اما تحلیل رفتار سیاسی مردم ایران و تبیین انگیزه های پیدا و پنهان آنها در انتخاب یک فرد یا یک جریان ، به علت شرایط خاص اجتماعی آنان بسیار پیچیده است . به بیان دیگر جامعه ایران ، جامعه ای پویا و در حال تحول است ؛ بدین سبب رفتار رای دهندگان و جریان های مختلف اجتماعی در آن بسیار پیچیده خواهد بود. در این مقاله با استفاده از روش مطالعه داده بنیاد و با رویکرد تحلیل محتوا، مبحث رفتارشناسی مردم با تاکید بر انگیزه های پنهان آنها در رفتار سیاسی شان در استان تهران مورد بررسی قرار گرفته و ابعاد آن در قالب شش محور اقتصادی ، سیاسی داخلی ، فرهنگی ، امور بین الملل ، ویژگی ها و منش فردی و انجام ندادن کارهای ناشایست احصا ش ده است .
Machine summary:
در این مقاله با استفاده از روش مطالعه داده بنیاد و با رویکرد تحلیل محتوا، مبحث رفتارشناسی مردم با تأکید بر انگیزه های پنهان آنها در رفتار سیاسی شان در استان تهران مورد بررسی قرار گرفته و ابعاد آن در قالب شش محور اقتصادی ، سیاسی داخلی ، فرهنگی ، امور بین الملل ، ویژگی ها و منش فردی و انجام ندادن کارهای ناشایست احصا ش ده است .
با توجه به اهمیت و حساسیت انتخاب رئیس جمهور به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور و هم چنین تجربه حوادث انتخابات پیشین ریاست جمهوری و وضعیت گروه های سیاسی در ایران از یک سو و جایگاه سیاسی ایران در عرصه بین المللی به خصوص پس از آغاز جریان بیداری اسلامی در منطقه و افزایش شدت و حدت جنگ نرم و عملیات رسانه ای جبهه معاند از سوی دیگر، استخراج الگوی انتخاب مردم به منظور برنامه ریزی برای پیشگیری از چالش ها و تنش های احتمالی انتخابات آتی اهمیتی دو چندان یافته است .
مؤلفه های تأثیرگذار در رفتار انتخاباتی قشرهای مختلف جامعه چیست ؟ در مجموع می توان گفت این پژوهش بر آن است تا به وسیله روش تحقیق گراندد تئوری ، پس زمینه ای ذهنی یا همان انگیزه پنهانی را که فروید در تحقیقات جامعه شناسانه خود آن را عامل اصلی انتخاب مردم می داند (٦٠ :٢٠٠٥ ,Solomon) در موضوع انتخاب رئیس جمهور شناسایی کند.
در این بین آنچه بیش از پیش تجلی می یابد توجه به رفتار رأی دهندگان و نوع نگرش آنها در انتخاب افراد به عنوان محصول عرضه شده در بازار سیاست و انتخابات است .