Abstract:
امروزه بهبود، ارتقا و تضمین کیفیت از ضرورت های نظام های دانشگاهی در سراسر جهان است. کاربرد ارزیابی به منظور آگاهی از وضعیت موجود و شناسایی نیازها و مشکلات نظام آموزش عالی و بررسی میزان تحقق هدفهای آن گامی مؤثر در جهت برنامهریزی برای بهبود کیفیت نظام آموزش عالی خواهد بود. بدیهی است در صورتی که کیفیت مراکز آموزش عالی مطلوب نباشد، آینده علمی و فنی کشور اطمینانبخش نخواهد بود. از آنجا که در طی چند دهه اخیر تعدد و تنوع دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی از راه دور گسترش قابل توجهی داشته است، ضرورت تمرکز بر کیفیت آنها نیز بیش از پیش احساس میگردد. پژوهش حاضر با هدف بررسی چهارچوب اعتبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش عالی از راه دور در کشورهای جهان(ده کشور صاحبتجربه در زمینه اعتبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش عالی از راه دور) با استفاده از روش مطالعه اسنادی و بررسی تطبیقی انجام شده و با استفاده از نتایج این بررسیها، پیشنهادهایی در زمینه ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش از راه دور در نظام آموزش عالی کشور ارائه گردیده است.
Machine summary:
کيفيت در آموزش از راه دور براي تحقق چنين هدف هايي است : بهبـود دسترسـي دانشجويان به برنامه ها و فرايندهاي دوره مورد نظر و بهبود اثربخشي آموزش بـا ارائـه فرصت هاي افزايش يافته براي يادگيري گروهي و مسئله -محور، کاهش زمـان اضـافي براي رشته هـاي در حـال تـدريس ، توانمندسـازي و ترغيـب دانشـجويان بـه مباحـث ساختاريافته و متقابل ؛ ارائه فرصت هايي براي پيش بيني و بازبيني منابع بـرخط ؛ تسـهيل سطوح افزايش يافته اي از همکاري مدرسان با دانشجويان به صورت گروهي و فردي؛ ارائه آموزشي که کاربرد درست و مطمئن ابزارهـاي آمـوزش الکترونيکـي را تضـمين ميکند؛ همکاري با کارشناسان مواد درحال تدريس به منظور تضمين اينکه فناوري بـه شيوه اي به کـار گرفتـه مـيشـود کـه نيازهـاي منحصـر بـه فـرد آنهـا را شناسـايي و رويکردهاي نوآورانه را به شيوه هايي که با مواد در حال تدريس مرتبط ميباشد، تنظيم ميکند (دويدزيچ ١ و همکاران ، ٢٠١١).
Mugridge 6 Quality Assurance Agency for Higher Education(QAA) شوراي کيفيت آموزش باز و از راه دورکه متولي کيفيت اين نوع آموزش است ، در اصل توسط دولت در سال ١٩٦٨راه اندازي شد و در حال حاضر مستقل ميباشد.
1. Higher education and Training Awarding Council Ireland با توجه به اهميت کيفيت ، لازم است که در آموزش از راه دور علاوه بر توسعه کمي آن در جهت کاهش هزينه ها و افزايش دسترسي متقاضيان آموزش عالي ، بعد کيفي آن نيز به منظور توجيه اجراي برنامه هاي آموزش از راه دور و لزوم تأمين الزامات و استانداردهاي موردنظر مورد توجه قرار گيرد تا بدين وسيله شاهد پويايي و اعتلاي بيشتر مراکز آموزش عالي از راه دور در کشور باشيم .