Abstract:
هدف پژوهش حـاضر بررسی اثربخشی طرح آموزش مهارتهای زندگی در مدارس مجری طرح از دیدگاه دبیران دبیرستانهای دخترانةشهر تهران در سال تحصیلی 91-1392 میباشد. روش تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعة آماری، کلیة دبیران زن دبیرستانهای دخترانة شهر تهران است که درس مهارتهای زندگی را در سال تحصیلی 91-92 تدریس کردهاند(N=150). حجم نمونه، با استفاده از روش سرشماری 150 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامة محقق ساختة مهارتهای زندگی، شامل خود آگاهی، ارزشهای فردی– خانوادگی، تصمیمگیری، مقابله با اضطراب، برقراری ارتباط مطلوب، و انتخاب هدف است. روایی محتوایی ابزار اندازهگیری توسط صاحبنظران تأیید شد و پایایی پرسشنامه بر اساس محاسبة ضریب آلفای کرونباخ 85/0 محاسبه گردید. با استفاده از فنون آمار توصیفی(میانگین، فراوانی، رسم جدول، و نمودار) و آمار استنباطی(آزمون تی تک نمونهای و نیز آزمون فریدمن برای تعیین اولویتها) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که از نظر دبیران آموزش درس مهارتهای زندگی بر مهارتهای خودآگاهی، ارتباط مطلوب، ارزشهای فردی و خانوادگی، اضطراب، انتخاب هدف و تصمیمگیری مؤثر بوده است.
Machine summary:
باتوجه به تحقیقات انجام شده ، در این پژوهش به دنبال پاسخ این پرسش برآمده ایم کـه آیـا آموزش مهارت های زندگی ، از دیدگاه دبیران ، توانسته اثر بخشی لازم را برسطوح مهـارت هـای دانش آموزان دختر مقطع متوسطة شهر تهران داشته باشد؟ با بررسی منابع داخلی و خارجی بـه نتایج جالبی برخوردمی کنیم : بولر، پاول ، گیلچرست ،و فچذو(٢٠٠٨)؛ نشان دادند که آمـوزش مهـارت هـای زنـدگی در بهبود خودکارآمدی والدین برای تأمین سلامت و بهبود مسائل روانـی و اجتمـاعی فرزنـدان و خلق و خوی افسردة آن هامؤثر است .
نتایج تحقیق نشان دادکه آموزش مهـارت هـای زنـدگی باعث افزایش معنی دار سلامت روانی ، کاهش اضطراب و ناسازگاری در آزمودنی ها شده است / کرد نوقانی (١٣٨٤)، دوازده مهارت زندگی را از دیدگاه دانش آموزان ، دبیران ،و کارشناسـان تعلیم و تربیت جهت تدوین برنامة درسی مهارت های زندگی ، الویت بندی کـرده اسـت .
بررسی پرسش دوم پژوهش نشان می دهد با توجه به اینکه بین درس مهارت های زندگی و انتخاب هدف رابطة معنی داری وجود داردو همچنین میانگین به دست آمـده نشـان دهنـدة آن است که از نظـر دبیـران درس مهـارت هـای زنـدگی برانتخـاب هـدف دانـش آمـوزان بعـد از خودآگاهی بیشترین اثربخشی را داشته است .
بررسی پرسش سوم پژوهش نشان می دهد با توجه به اینکه بین درس مهارت هـای زنـدگی و ارزش های فردی و خانوادگی رابطة معنی داری وجود داردو همچنین میانگین به دست آمـده نشان دهندة آن است که از نظر دبیران درس مهارت های زندگی بعد از شناخت خودو انتخاب هدف بر ارزش های بین فردی و خانوادگی دانش آموزان اثربخش می باشد .