Abstract:
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه خودکارآمدی و رضایت از تحصیل با پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی دانشآموزان سال سوم رشته ریاضی و فیزیک دوره متوسطه دوم شهر اصفهان بوده است. این پژوهش از نوع توصیفی ـ همبستگی بوده است که نمونه پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای، از میان دانشآموزان پایه سوم رشته ریاضی و فیزیک دوره دوم متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 93-92 تعداد 354 نفر(با استفاده از جدول مورگان) که ملاکهای ورود به پژوهش را دارا بودند، انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه خودکارآمدی کودکان و نوجوانان(Moris, 2001) با ضریب آلفای 83/0، پرسشنامه رضایت از تحصیل با ضریب آلفای 72/0 و کارنامه نهایی بود که دو پرسشنامه اول توسط دانشآموزان تکمیل گردید. به منظور تجزیه و تحلیل آماری دادهها نیز از روش تحلیل ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان با استفاده از بسته نرم افزاری تحلیل آماری spss20 استفاده شد. تحلیل دادهها نشان داد که در سطح خطای 01/0، باورهای خودکارآمدی(48/0=r) و رضایت از تحصیل دانشآموزان(35/0=r) با پیشرفت تحصیلی آنها دارای رابطه معنادار است. بنابر یافتههای این مطالعه باورهای خودکارآمدی و رضایت از تحصیل توانستهاند پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را به شکلی معنادار پیشبینی نمایند(05/0>p).
Machine summary:
تحلیل دادهها نشان داد که در سطح خطای 01/0، باورهای خودکارآمدی(48/0=r) و رضایت از تحصیل دانشآموزان(35/0=r) با پیشرفت تحصیلی آنها دارای رابطه معنادار است.
No 20 (continus 47) Winter 2016, Pages 51-60 The relationship between self –efficacy and educational satisfaction with academic achievement in math: considering the third grade of second cycle of secondary school students In Isfahan In 2013-14 Seyed Ali Mirheydari, Mohammad Reza Neyestani 1M.
Keywords: Academic Achievement, Self-Efficacy, Student Satisfaction مقدمه رشد و بالندگی هر جامعهای مرهون نظام آموزشی آن جامعه است (shokr kon, poladi, haghighi, 2000).
رضایت از تحصیل یکی از عواملی دورنی است که منجر به پیشرفت و شکست تحصیلی دانشآموزان و تحت تأثیر این موفقیت و شکست نیز قرار میگیرد (heydari, 2005) مفهوم رضایت تجربه درونی است که حضور مثبت هیجانها و نبود احساسات منفی را در برمیگیرد (Rode, 2005).
علت انتخاب کلاسهای رشته ریاضی و فیزیک این بود که پژوهش حاضر بنا به بررسی رابطه بین خودکارآمدی و رضایت از تحصیل با پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی دانشآموزان رشته ریاضی و فیزیک را داشت.
در این پژوهش خودکارآمدی و رضایت از تحصیل به عنوان متغیرهای پیش بین و پیشرفت تحصیلی درس ریاضی به عنوان متغیر ملاک لحاظ گردیده ده است.
براساس جدول شماره 4، از میان متغیرهای پیشبین ضرایب رگرسیون هر دو متغیر (خودکارآمدی و رضایت از تحصیل) معنادار است که با توجه به ضرایب استاندارد شده، هر دو متغیر به شکل مستقیم پیش بین نمرات پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی دانشآموزان هستند.
نتایج پژوهش نشان داد نمرات خودکارآمدی و رضایت از تحصیل با پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی در سطح خطای 01/0، دارای همبستگی مثبت معنادار است.