Abstract:
هدف پژوهش حاضر فراتحلیل اثربخشی مداخلات روان شناختی ـ آموزشی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی بود. جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه پایان نامهها وتحقیقات چاپ شده در مجلات علمی ـ پژوهشی در حوزه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی بودند. نمونه پژوهش پژوهشهایی را شامل میشد که شرایط روش شناسی را داشتهاند. این پژوهش با استفاده از روش فراتحلیل یا یکپارچه کردن نتایج حاصل از تحقیقات، میزان اندازه اثر مداخلات روانشناختی ـ آموزشی را بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی مشخص نموده است. نمونه پژوهش از بین 47 پژوهش، 23 پژوهش که از لحاظ روش شناختی مورد قبول بود، فراتحلیل انجام گرفت. ابزار پژوهش چک لیست محقق ساخته فراتحلیل برای استخراج اطلاعات و مبتنی بر 1819 نمونه است. تجزیه و تحلیل دادهها به صورت دستی صورت گرفت. نتایج فراتحلیل نشان داد میزان اندازه اثر مداخلات روان شناختی ـ آموزشی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی 668/0 d= است (001/0p=). این اندازه اثر طبق جدول کوهن در حد متوسط موثر است. در نهایت مداخلات روان شناختی ـ آموزشی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی تاثیر زیادی داشته و محققان و متولیان امر آموزش و پرورش میتوانند از الگوهایی که اندازه اثر متوسط رو به بالا داشتهاند، برای پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی استفاده نمایند.
Machine summary:
با توجه به اهميت پيشرفت تحصيلي در دانشآموزان دبيرستاني تاکنون شاهد انجام پژوهشهاي متعددي در زمينه پيشرفت تحصيلي دانشآموزان دبيرستاني بودهايم که ميتوان به پژوهشهاي Ahmadi, Hatami, Asadillahzadeh (2013) آموزش مهارتهاي ارتباطي، Karami, Mohammadzadeh, Afshari (2013) روش تدريس مشارکتي، Liaghatdar, Soleymani, Sadrahami (2013) روش آموزش هندسه بر مبناي نظريه فن هيلي،Niro, Hajihosseinzadeh, Haghani (2012) تأثير آموزش مبتني بر نظريه هوش چندگانه گاردنر، Sepehrian(2012) اثربخشي شناخت درماني، حساسيت زدايي تدريجي و آموزش شيوه صحيح مطالعه، Hamedani ,Haghani, Liaghatdar(2012) تأثير يادگيري از طريق همياري، Nosrat, Yousefi, Liaghatdar (2009), آموزش فعال فناورانه فيزيک، Karami, Younesi, Azizian (2009)آموزش آزمايشگاه شيمي به کمک نرم افزار آموزشي، Mesrabadi, Ostvar(2008) اثربخشي نقشه مفهومي، Nikoghoftar (2008) آموزش هوش هيجاني، Atar, Seyf(2009)آموزش راهبردهاي يادگيري مطالعه فراشناختي، Amirahmadi ,Faraji ,Asadollahzadeh (2010)تأثير انتظار معلم، Ashori ,Torkaman, Fadaee (2008) گروه درماني متمرکز بر ابراز وجود، Shomaee, Ahmadi(2008) تأثير آموزش منظم به والدين، Shahneamati, Valaee, Fani (2008) بررسي تأثير ارزشيابي تکويني منظم، Soltani , Amin-ALroaya, Atari (2008) مديريت استرس، Kajbaf, Rezvani (2006) تأثيرآموزشهاي شناختي ـ رفتاري، Ghanaatpisheh (2005)مقايسه اثر رقابت فردي، تلاش فردي و رقابت گروهي، Hajiannia, Ahmadi, Tabedian (2006) تأثير کتاب فيلم زيست شناسي اشاره نمود که مبين اثربخشي الگوهاي به کارگرفته بوده است و پژوهشهاي Aghaee , Jalali, Nazari (2012) تأثير مشاوره شغلي گروهي به روش يادگيري کرومبولتز (Kromboltz)، Khalili sharfeh, Minakari, Mahmoodpakdaman, Salehsedghpour (2008) تأثير شبيه سازي ذهني ساده و توام فرايندي و فراوردهاي، Hasanpour ,Mirnaderi (2007) آموزش هشت هفتهاي حرکات ايروبيک، Paizi, Shahraray, Farzad, Safaee (2008) آموزش ابراز وجود، که اشاره به عدم اثربخشي الگوي به کار رفته در پيشرفت تحصيلي دانشآموزان دبيرستاني داشته است.