Abstract:
نجم الدین رازی ١ (٦٥٤- ٥٧٣هـ) نویسندة مرصاد العباد، نکات و اصطلاحات مهم عرفانی را با دیدگاهی نوین نسبت به پیشینیان خود، تشریح کرده است ؛ او در این اثر به آفرینش و خلقت انسان توجهی ویژه دارد، و مولفه هایی مانند: خودشناسی، معرفت ، روح ، شریعت ، سجده ، عشق ، بار امانت ، جنسیت ، دین ، نام و شهوت را به عنوان عناصر تشکیل دهنده هویت انسان طرح می کند. این پژوهش در نظر دارد باروش تحلیل محتوای کیفی، مولفه های فوق را در مرصادالعباد با در نظر گرفتن چهار مرحله: ١-انفعال ٢-تثبیت ٣- معرفت و کلام ٤-عصیان و عمل ، بررسی نماید.
Machine summary:
تبیین و تحلیل مؤلفه های هویت انسانی در مرصادالعباد محمد خدادادی ١ دکتر مریم صادقی گیوی ٢ چکیده نجم الدین رازی ١ (٦٥٤- ٥٧٣هـ) نویسندة مرصاد العباد، نکات و اصطلاحات مهم عرفانی را با دیدگاهی نوین نسبت به پیشینیان خود، تشریح کرده است ؛ او در این اثر به آفرینش و خلقت انسان توجهی ویژه دارد، و مولفه هایی مانند: خودشناسی، معرفت ، روح ، شریعت ، سجده ، عشق ، بار امانت ، جنسیت ، دین ، نام و شهوت را به عنوان عناصر تشکیل دهنده هویت انسان طرح می کند.
(رازی ، ١٣٨٤: ١٠٣) اجزای وجود من همه دوست گرفت نامی است زمن بر من باقی همه (اوهسمات ن ، ٣٣٩) ١-٤- دمیدن روح -نور مرحلۀ انفعال با دمیدن روح ادامه می باید «فنفخت فیه من روحی» زیرا انسان هنوز در عالم اختیار و امـر خداونـدی اسـت ؛ ایـن روح از کجـا نشـأت مـیگیـرد؟ مقصـد آن کجاست ؟ نجم الـدین رازی مبـدأ مخلوقـات و موجـودات را ارواح انسـانی، و مبـدأ ارواح انسانی را روح پاک محمدی علیه الصلوه و السلام و بـه اعتبـار «اول مـا خلـق الله تعـال روحی» و به روایتی «نـ ور» مـی دانـد زیـرا هـدف از خلقـت در یـک کـ م «روح پـاک محمدی» است : « او که زبده و خلاصه موجودات و ثمرة شجرة کاینات بود که « لـولاک لمـا خلقـت الافلاک» (همان : ٣٧)نکتۀ مهم اینجا است که در دیدگاه رازی، اصولا هویت انسـانی بـا روح محمدی تکامل می یابد.