Abstract:
اعتیاد به مثابه پدیده ای چندوجهی و البته با تاثیراتی چندساحتی ، معضله ای است که امروزه بنا بر اعتقاد قریب به اتفاق پژوهشگران و متفکـران ایـن حیطـه ، بـه عنـوان یـک مسـئله اجتمـاعی و فرهنگی در کشور به شمار می آید. هدف از مقاله حاضر، آن است که با روشـی کیفـی (مطالعـات اسنادی و کتابخانه ای ، استفاده از اسناد بالادستی و نیز انجام ٢٠ مصاحبه با اساتید حوزه بررسـی مسائل اجتماعی و مـددکاری اجتمـاعی ) و بـا رویکـردی تبیینـی ــ تحلیلـی بـه آسـیب شناسـی سیاست های فرهنگی پیشگیری از اعتیاد در ایران مبتنی بر پیوستار چهار مرحلـه ای «رویکـرد و نظریه فرهنگی ، سیاست گذاری فرهنگی ، برنامه ریزی فرهنگی و مدیریت فرهنگـی » بپـردازد. در نهایت ، پیشنهادات و راهبردهایی در جهت تـدوین سیاسـت هـای فرهنگـی پیشـگیری از اعتیـاد مبتنی بر رویکرد چهار مرحله ای ارائه شده است .
Machine summary:
٢. روش شناسی پژوهش روش این پژوهش ، بنا به ماهیت موضوع مقاله که «بررسـی ، شناسـایی و تبیـین چـالش هـا و آسـیب هـای موجـود در زمینـه راهبردهـای فرهنگـی پیشـگیری از اعتیـاد در جامعـه ایـران » براساس پیوستار چهارمرحله ای سیاست فرهنگی (رویکرد و نظریه فرهنگی ، سیاست گذاری فرهنگی ، برنامه ریزی فرهنگی و مدیریت فرهنگی ) است ؛ مبتنی بـر رویکـرد روش شـناختی کیفی و با چارچوبی تبیینی ـ تحلیلی است که در آن به شـکلی ترکیبـی از دو روش مطالعـه اسنادی (بررسی کتب ، اسـناد و قـوانین مـرتبط بـا موضـوع ) و روش مصـاحبه (٢٠ مصـاحبه نیم ساخت یافتـه ) اسـتفاده شـده اسـت ؛ ابتـدا مبتنـی بـر اسـناد موجـود و نیـز نظـرات برخـی مصاحبه شوندگان ، تعریفی جامع از «راهبرد فرهنگی پیشگیری از اعتیاد» ـ که در بخش ٣-٦ آمده است ـ تبیین شد و اشکال و گونه های موجود آن ، به ویژه بـا توجـه بـه شـرایط کنـونی ایران مشخص شد.
net/fa/category/show/56108 940124 جهت نشان دادن نقطه ایده آل و آرمانی و بایسته های مترتب بر آن و نیز اصول و بایسته های بنیادین چگونگی حرکت به سوی آن (نظریه فرهنگی ) در وهله اول و در گام بعـد، ترسـیم خط مشی ها و راهبردهای لازمه و همچنین ارائه سیاست هـا در جهـت نیـل بـه نقطـه ایـده آل مفهوم بندی شده در نظریه (سیاست گذاری فرهنگی ) و در مرحله بعد، عملیـاتی سـازی ایـن راهبردها و آماده سازی آنها برای اجرا، براساس یـک برنامـه مـدون و هـدف گـذاری شـده (برنامه ریزی فرهنگی ) و در گام پایانی اجرای صحیح ، جـامع و مـنظم راهبردهـای عملیـاتی شده (مدیریت فرهنگی ) است (عبدالملکی ، ١٣٩٢: ١٦٢).