Abstract:
امروزه مدیران تنها راه موفقیت درکسب وکار خود را سبقت گرفتن از رقیب یا رقبا می دانند؛ اما واقعیت این است که تنها راه موفقیت در رقابت، توقف تلاش برای پیروزی در رقابت است و بی تردید توجه به این رسالت مهم برای مدیران ضرورتی انکارناپذیر است. بر این اساس هدف آن است که یکی از مسائل بحث برانگیز در دنیای کسب وکار «استراتژی اقیانوس آبی» [1] معرفی شود؛ استراتژی ای که به جای تکیه بر رقابت مستقیم در بازارهای موجود، به دنبال ایجاد فضای بازاری جدید است که در آن رقابت معنایی ندارد.
این مقاله به بررسی مفهوم جدید و قدیم این استراتژی توجه دارد زیرا دیدگاه سنتی استراتژی کسب وکار در حال تغییر است. از این رو، با مقایسه مختصر بین اقیانوس قرمز [2] و اقیانوس آبی، اهمیت پیاده سازی اقیانوس آبی به عنوان یک ایده جدید برای مدل کسب وکار ایران مورد بررسی قرارگرفته است.
Machine summary:
که در این شرایط انتخاب استراتژیک برای شرکتها به تمایز یا هزینه کم محدود میشود؛ در حالیکه در تجدید ساختارگرا هدف استراتژیک ایجاد قوانین جدید برای تشخیص بهترین شکل است که با شکستن رابطه جایگزینی موجود بین ارزش وهزینه، اقیانوس آبی ایجاد میشود.
جدول 2- شش اصل استراتژی اقیانوس آبی (به تصویر صفحه مراجعه شود) در حقیقت، نوآوری ارزش در محدودهای ایجاد میشود که اقدامات شرکت، تأثیرات مطلوبی بر ساختار هزینه و ارزش قابل ارائه برای خریداران داشته باشد.
اما برای شکستن رابطه جایگزینی بین تمایز و هزینه پایین و برای ایجاد یک منحنی ارزش جدید چهار سؤال کلیدی مطرح میشود که منطق راهبردی صنعت و مدل کسب وکار را به چالش میکشد: -کدامیک از عواملی که صنعت آنهارا بدیهی فرض میکند باید حذف کرد؟ -کدام عوامل را باید تا فاصلهای قابل ملاحظه زیر استاندارد صنعت کاهش داد؟ - کدام عوامل را باید تا فاصلهای قابل ملاحظه بالاتر از استاندارد صنعت افزایش داد؟ -کدام عوامل باید ایجاد شوند؛عواملی که صنعت هرگز آنها را عرضه نکرده است؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 2-چارچوب چهار اقدام 5.
Bain, Joes, "Barrieres to New Competition: Their Character and Consequences in Manufacturing Industries", Cambridge, MA: Harvard University Press, 1956.
Mauborgne, "Blue Ocean Strategy, How to Create Uncontested Market Space and Make the Competition Irrelevant", Harvard Business School Press, Boston, MA, 2005.
Mauborgne, Value Innovation: The Strategic Logic of High Growth", Harvard Business Review 82, 2004.
Michael, "What Is Strategy?", Harvard Business Review 74, November-December, 1996.
S, "How to Evaluate Corporate Strategy", Harvard Business Review, July-August, 1963.