Abstract:
ایران و هند دارای مشترکات فرهنگی ـ هنری بسیاری میباشند؛ این اشتراکات را میتوان نتیجه ارتباط گسترده و همزیستی تاریخی این دو تمدن بزرگ دانست. در این پژوهش سعی برآن است با تکیه بر نقوش و نشان های نمادین و اساطیری موجود در سنگ نگارهها و گچ بری های دورهی ساسانی و مقایسهی آنها با نقوش نمادین موجود در هنر هند، نقوش و نشان های نمادین و اساطیری مشترک در این دو تمدن بررسی و ارزیابی شود. نتایج حاصل از این پژوهش که بر اساس هدف از نوع تحقیقات بنیادی و بر اساس ماهیت از نوع تحقیقات تاریخی به شمار میرود آشکارا نشان میدهد: در غالب مفاهیم و بازنماییها در هر دو تمدن، یک هدف مشترک دنبال میشود و آن مبارزه در مقابل نیروهای شیطانی و اهریمنی است. نقوش و نشان های نمادین و اساطیری بکار رفته در ایران و هند را میتوان در ارتباطی تنگاتنگ با اعتقاد و مذهب آن روزگار دانست که تعدادی از آنها همانند گراز و شیر در کالبد خدایان و ایزدان تجلی یافتهاند.
Iran and India enjoy numerous numbers of common cultural-artistic factors that can be result of vast relations and historic symbiosis of the two civilizations. Here، it is attempted to investigate and evaluate common symbolic and mythical motifs، considering mythical motifs of Sassanid reliefs and stuccos while comparing to available motifs of Indian art.
As fundamental research، present research historically indicatesthat the two civilizations follow same path in their concepts and manifestations that is battle against satanic forces. Iranian and Indian symbols and myths closely related to regional religion and beliefs where few manifested as gods and angles including boar، and lion.